Visa ett inlägg
Gammal 2015-12-23, 01:39   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

När jag fick igång TANE så började det att klia i fingrarna efter något litet trevligt projekt att sätta tänderna i, så jag började på att kika på en gammal idé jag hade redan när jag byggde N3/NN3 vagnarna, nämligen syskonet I3.

Låt oss bläddra bakåt i historieboken. 1898 så tyckte SJ att deras godsvagnspark började på att bli lite väl spretig och ålderstigen, samtidigt som de många nya linjerna som öppnades på den här tiden krävde mängder med godsvagnar. Så man satte ritningsbyrån på att skapa ett par standardvagnar som man sedan lade beställningar på av vagnsverkstäderna som det fanns gott av runt om i landet. Detta resulterade i 1898 års godsvagnsstandard med litteran som G3, I3, N3, NN3 och R3, av vilka vi känner igen samtliga. G3, N3 och NN3 har jag byggt och R3 (som SGGJ R) har Lan byggt. De flesta av dessa vagnar var 9 meter över buffertarna och hade ett axelavstånd på 4 meter. Vagnarna kom i två (tre för G3) varianter, med eller utan bromshytt. På denna tiden så handbromsades nämligen alla godståg, så i runda slängar hade var tredje vagn som SJ beställde bromshytt och handbromsutrustning, resterande vagnar saknade helt broms.
Under 20-talet så började man att montera tryckluftsbroms eller tryckluftsledning på godsvagnarna. Exempelvis så kan man se i 1924 års utgåva av Särtryck 77 (http://www.samlingsportalen.se/digit...autoindex.html) där man listade alla väsentliga ändringar på lok- och vagnsparken att hela 1244 godsvagnar fått tryckluftsbroms system Kunze Knorr och inte mindre än 3175 godsvagnar fått ledning för tryckluftsbroms under det gångna året.
1922 hade SJ en stor omlitteringsreform, då alla godsvagnars litteran ändrades genom att man tog bort siffrorna och ersatte dem med bokstäver som talade lite mera om vagntypens utformning. G3, N3, NN3, I3 och R3 blev härmed Gs/Gsh/Gsk, Ns, NNs, Is och Rs, där 's' stod för "stor bärighet" (minst 12 ton) ,'h' stod för "inredning för hästtransport" och 'k' stod för "inredning för köttransport"(köttkrokar i okyld vagn, ja, det hade inte hälsovårdsverket gått med på idag inte! ). Under 20-talet så lät SJ även bygga om många vagnar av littera Ns, Is och Rs till öppna vagnar med plåtlämmar, littera Os.

I3/Is då? Det var en öppen vagn avsedd för bulklaster så som spannmål, kol eller betor. I Skåne var liknande vagnar vanliga att frakta sockerbetor i. Har även bilder på där man fraktar gatsten i dem. Både gavlar och sidoväggarna var löstagbara, så att vagnen kunde omvandlas till något ganska likt en NN3 vagn utan stolpar. (dock har jag inte lyckats hitta någon bild på detta) De två näst yttersta luckorna på sidorna var nedfällbara för att kunna tömma vagnarna. Den 1 januari 1912 så hade SJ 1272 stycken I3 utan broms och 421 med bromshytt, men jag misstänker att fler vagnar tillkom efter det.


SJ I3 16135 i TANE

Det kommer att komma en I3 variant med bromshytt också, precis som N3/NN3, dessutom ska jag passa på att göra en TANE-uppdatering på dessa vagnar för deras texturer blev väldigt ljusa och blaskiga inne i TANE. Sedan när jag ändå har farten uppe så skulle jag vilja passa på att uppdatera mina Gs vagnar till riktiga G3 vagnar, för just nu är de hopplöst historisk inkorrekta.
Det är vad som väntar framöver, men just nu skulle jag på Korvtigers digitala verkstad vilja hälsa alla en god jul!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat