Visa ett inlägg
Gammal 2016-09-15, 21:32   #516
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Bara så att ni inte tror att jag sitter och latar mig och pekar med hela handen medans Lan sliter hårt med att få till snygga hytter och lok så tänkte jag berätta lite om vilken funktionalitet som jag har implementerat i det nya scriptet till ångloken:

* Man kan öppna dörrar, fönster och taklucka inne i hytten och se motsvarande öppnat lika mycket på den exteriöra modellen.
* Hytten har fått realistiska vattenståndsglas. Stänger man den övre kranen till exempel så kommer vattenståndet i det glaset att långsamt öka, då ångan i toppen av glaset kyles ned och kondenseras till vatten igen. Dessutom så missvisar vattenståndsglasen på grund av banans lutning. Så när man åker i uppförsbacke så kommer vattenståndet i glaset att visa ett högre vattenstånd än det faktiska då vattenytan i pannan försöker hålla sig i plan.
* Injektorerna har fungerande spakar så man kan reglera mixen mellan vatten och ånga. Inte lika meckigt som på riktigt, men lite mer realistiskt än de ånglok som redan finns i TANE.
* Utblåsningsventiler, "pysare" som fungerar som på riktigt.
* Stöd för ångvärme och turbogenerator för elektrisk belysning.
* I Sb-loket så finns det även små vattenkranar på olika höjd på tankarnas baksidor som man kan öppna för att kolla hur mycket vatten som finns kvar i tankarna. Självklart finns dessa även i våran modell, fungerande!

Förutom detta kommer det massor av förbättrade rökeffekter, nya realistiska engine configs och nymixade ljudeffekter vilka jag håller på med också.