Visa ett inlägg
Gammal 2017-01-15, 21:45   #3
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Riktigt rätt blev det inte. Signalen, som heter Medgivaredvärgsignal och är väldigt bra att ha i bangårdar och underlättar rangering. Signalen har samma funktioner som en huvuddvärgsignal (hdvsi) men påplussad med en mellansignal (msi 3-ljus). Alltså totalt 7 ljus, lika med en huvuddvärgsignal.
Det blev väldigt rätt av Arvid! Möjligtvis att namnet på dvärgen ska vara samma som huvudsignalen har, men vet inte hur det är i Linköping! Dock så bör man ha olika namn på signalobjekten i Trainz och sedan om det går, ändra på TPL-skylten för att visa en korrekt signatur på tavlan.
Och den fyrkantiga TKL-mastern hörde tydligen till plattformsbommarna som jag missade på den första bilden!

Riktigt rätt blev det dock inte av dig Nisse!
Den kallas helt korrekt för medgivandedvärgsignal men har inte samma funktioner som en huvuddvärgsignal!

För att tydliggöra:
Två typer av dvärgsignaler finns det (ingen visuell skillnad).
Den ena kallas för växlingsdvärgsignal och den andra kallas för medgivandedvärgsignal, gemensamt kallas de för dvärgsignaler, populärt för "dvärgar".
De används för att reglera rörelser vid växling på driftplats(station). En växlingsdvärgsignal kan också utgöra skydd för växlings-och tågvägar.
En medgivandedvärgsignal används för att upphäva "stopp" från den huvudljussignal som den är placerad intill vid växling.

En huvuddvärgsignal anses ha samma funktion som en huvudjlussignal OCH en medgivandedvärgsignal, men en medgivandedvärgsignal har INTE samma funktion som en huvuddvärgsignal. Viktigt att hålla isär begreppen.
Huvudljussignalen kan vara 2-sken till 5-sken.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Den här signalen har Jgloket testat. En Osynlig master styr msi:n. Den kan döpas till stn-namn plus benämning – ex. Ts 85.Bakom mastern placeras en andra master för dvärgsignalen. Skriv in samma namn som för msi:n plus M – alltså Ts 85M. Msi:n och dvärgen får samma benämningar inom parentes – för dvärgen (Ts 85M).
Det låter på dig som att det är en helt ny signal, det är det inte, samma master och slav som tidigare!
Tror inte att det spelar någon roll om du skriver Ts 85M, Ts 85X eller Ts DS85 eftersom namnet bara ger en unik beteckning och inte påverkar signalens beteende utan det ligger i scriptet och eftersom det inte har förändrats sedan utgivningen (förutom uppgraderingen till T:ANE) så kan inte det förändra något!
Mitt minne säger mig att placeringen ska vara två mastrar inom en meter, om det är före eller efter spelar ingen roll. Hittade dock inte var jag hade sett den informationen från svenolov.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Medgivaredvärgsignalens msi riktas ju mot föregående msi. Riktas signalen mot utfartsblocksignalen fungerar inte medgivaredvärgsignalen. Då får man sätta upp en ny msi på tågspåret bakom infartsväxeln (se bild 2).
Nisse
Antar att du menar att medgivandedvärgsignalen riktas mot nästa msi? Borde dessutom vara nästa medriktade signal! I verkligheten kan tkl (oftast) ställa växlingsväg mot utfartsblocksignal.


Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det intressanta med signalen är att samtidigt som msi visar rött ger dvärgen klartecken. I bild 3 visar medgivaredvärgen samtidigt stopp och ”Rörelse tillåten, fordon finns på sträcken”.

Jag vill minnas att Jgloket förespråkade att samtliga msi inom ett stationsområde borde vara typ medgivaredvärgsignal. Så långt har jag ännu inte kommit.
Nisse
Vilket är syftet med medgivandedvärgsignalen, men det är inte dvärgen som visar stopp utan huvudljussignalen!

Det är inte msi som är medgivandedvärgsignal utan dvärgen!
Medgivandedvärgsignaler används invid infartsignaler och mellansignaler av huvudsignaltyp. Mängden dvärgar är till stor del beroende på ställverkstyp och storleken på stationen. På reläställverk (59 och tidigare) så förekommer väldigt sällan dvärgar. På större stationer har man oftast andra typer av ställverk (65,75, Cst) som påminner om datorställverk (85,95) och på de så gödslar man med dvärgar istället. Det är till och med så att det finns dvärgar som inte Tkl kan påverka(!) idiotiskt kan man tycka men så är det, och de används endast till att snabba upp tågförningen, vilket ju även gäller växlingsdvärgarna.

Vill också påpeka att dvärgsignalerna inte fungerar (enl min erfarenhet) som de borde i STL:s moderna signalpaket, vilket också gäller en hel del annat, bl.a. linjeblocket. Dessa saker kan ju göra att det blir en del knepigheter...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-01-15 klockan 21:46.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat