1. Intressant, har aldrig låtit AI:n köra med loken. Detta är inget som vi kan ro för tror jag, det är N3Vs kod som sköter eldandet och vattenmatningen för AIs. Dock så borde det inte fungera på det sättet, den borde hålla vattennivån runt 70% istället. Har du testa att köra med "automatic fireman" (du kan slå på det i propertyrutan när du sätter ut ett lok) och sett om den gör likadant som vid AI-körning? Om det fungerar bättre där så borde det vara en bugg i AI:n, annars är det antagligen bara en latmansimplementering av det i TANE för att de inte orkat sätta sig in i att göra ett riktigt reglersystem, vilket kan vara lite knivigt.
2. Slirning styrs från engine-configen och jag tror jag vet hur jag kan kontrollera det. Frågan är bara hur mycket av balansen mellan alla andra delar av lokets fysikaliska egenskaper som man råkar ändra i samma veva, det är lite mystiskt implementerat i Trainz det där..

Jag är egentligen inte helt, helt nöjd med motorerna till loken, så det blir säkert att det kommer en uppdatering av dem någon gång i framtiden. Sitter egentligen och väntar på att de ska implementera stöd för ånglok i Test-Track modulen så att man kan få ut all data man är intresserad av. Det skulle skulle göra det hela mycket lättare istället för att köra 20 minuter, göra beräkningar på olika saker, peta på variabler, köra 20 minuter, räkna lite mer, peta lite mer på variabler, köra 20 minuter till, räkna, peta...
Men jag har nog helt enkelt varit lite väl snäll med slirningen. Visserligen ska B-loken ju ha ganska bra grepp då de har relativt hög adhesionsvikt kontra totalvikt jämfört med till exempel A-loken (Innan de byggdes om med en tredje kopplad axel) som var kända för att vara lättslirade, men lite mindre grepp ska nog ett B-lok ha. Men jag ska försöka justera det lite till framtida versioner.

(Det röda loket heter VR Dd, väldigt välbyggd sak!

)
Under tiden finns det någon rule som heter Engine Physics eller liknande där man kan dra ned adhesionskoefficienten som man kanske kan leka med. (Är inte helt säker på att den fungerar på ånglok dock)
3. Är inte helt 100 på vad du menar här. Är det Tryckregleringsratten som sitter längst ned på den snabbverkande ledningstrycksregleraren på K16-ventilen du pratar om? (Den lilla ratten på den rostfärgade ledningstrycksregleraren:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=20447) I spelet har denna ingen funktion just nu i alla fall. I verkligheten används den för att justera fjädertrycket på membranet som styr när tryckregleraren ska eftermata huvudledningen. Med andra ord ställer man in till vilket huvudledningstryck man vill ha i ledningen vid lossad broms. Detta behövs egentligen bara då den behöver justeras efterhand membranet och fjädern slits.
4kPa kan du räkna som i princip lossad broms. Kollar du på bromsmanometern på loket (B med sluten hytt som har tryckluftsbromsat lok) så kommer den inte ens ge utslag då det bara är ca 0.04 kg/cm^2 (bar).