Jo, jag har uppdaterat ytterligare ett ånglok. Förmodligen det sista då jag gått igenom samtliga tror jag??
Funderar på att bygga ett nytt unikt svenskt ånglok, som startade en ny era avseende maskineriet i Sverige.
Detta trots numera minimalt intresse av mina ånglok på Forumet.
Uppdaterade SJ G11 för TANE eller senare versioner
SJ G11 1930 i Halmstad 1956 (DigitaltMuseum):
Uppdateringar/nytt:
1.Några nya/uppdaterade detaljer.
2.Ångloks ljud.
3.Luftpump hanterande:
______I DCC mode sätts luftpump på om minst en vagn tillkopplad.
______I Cabin mode reglerar du själv på/av.
______Observera att loket ej är körklart om du missat att starta luftpump och minst en vagn är tillkopplad.
4.SJ G11 loket kan slira om tågsättet överstiger 175 ton. Både DCC och CAB läge.
__Se nedan videoklipp hur få lok att slira i CAB läge.
https://youtu.be/YzxtF9YqmvM
5. SJ G11 loket kan ställas upp stationärt med vevstake rörelser t.ex. på ett museum:
https://youtu.be/S4MAt33Xrsg
Definiera upp denna egenskap i Surveyor (röd markerat):
6.Föraren kvar vid koppla ned loket, men förar figuren tas bort.
7.Tärningsstången går över till back/fram läge när man ändrar riktning på ångloket.
__ Gäller både DCC och CAB läge.
__ I DCC stopp läge och ändra riktning: Tryck på W eller X en gång och vänta lite innan du ökar hastigheten.
8. Alternativ ång vissla via keyboard command. Läs mer i bifogad readMe fil.
Ladda ned ReadMe filen för alla kommandon, egenskaper och historia:
https://www.mediafire.com/file/izdlj..._ver2.pdf/file
Ladda ned lok, tender och hytt:
https://www.mediafire.com/file/k45vy...06_04.cdp/file
Här följer en intressant resumé (åtminstone för mig

) av Austerity och SJ G11 lokens historia på svenska (Finns även i ReadMe dokumentet):
Krigslokomotiv under andra världskriget och deras arv
Under andra världskriget konstruerades speciella "krigslokomotiv" (även kallade Austerity-lokomotiv) i Tyskland, USA och England.
Dessa lokomotiv designades för effektivitet i ockuperade och befriade områden och hade enkla och robusta konstruktioner för att
säkerställa tillförlitlighet under svåra förhållanden.
Efter kriget integrerades många av dessa lokomotiv i järnvägssystemen i de länder där de hade tjänstgjort. Nederländerna förvärvade
exempelvis flera åttakopplade godslokomotiv från det brittiska krigsdepartementet.
År 1953 köpte Sveriges statliga järnvägar, SJ (Statens Järnvägar), två sådana lokomotiv.
Vid ankomsten till Sverige genomgick lokomotiven modifieringar i Örebro:
De förlängda nederländska skorstenarna kortades.
De ursprungliga fyraxliga tenderna omvandlades till treaxliga konfigurationer.
En sluten förarhytt installerades för att passa svenska driftsförhållanden.
Efter dessa justeringar sattes de kraftfulla SJ G11-lokomotiven i trafik på järnvägslinjer i västra Småland. De var i drift fram till slutet
av 1950-talet då de avvecklades och senare betecknades som beredskapslokomotiv.
År 1973 pensionerades de officiellt.
Ett av dessa lokomotiv väckte intresse i England, vilket ledde till att det förvärvades av Keighley & Worth Valley Railway, en museijärnväg.
Efter att först ha bevarats i sin svenska konfiguration anpassades lokomotivet senare till brittiska standarder och återställdes 2007 för att
likna sin ursprungliga engelska form. Det fick det fiktiva numret 90733, i enlighet med det sista British Railways-lokomotivet av denna typ.
Noterbart är att inga andra lokomotiv av denna specifika typ har bevarats.
WD Austerity 2-8-0 (War Department)
Axelkonfiguration: 2-8-0 (åtta drivande hjul)
Längd: 19,35 m
Axeltryck: 15,9 ton
Adherensvikt: 62,2 ton
Total vikt: 71,4 ton
Tenderns vikt: 56,4 ton
Bränsle: Kol (kapacitet: 9,1 ton)
Vattenkapacitet: 23 000 liter
Panntryck: 225 psi (1,55 MPa)
Cylindrar: Två, utvändiga (storlek: 483 mm × 711 mm)
Ventiltyp: 10-tums kolvventiler
Dragkraft: 152,2 kN
Maxhastighet: 70 km/h
SJ G11 (Svensk version)
Längd: 18,03 m
Tjänstevikt: 73,4 ton
Lokomotivets vikt: 67,1 ton
Tenderns vikt: 18,7 ton
Panntryck: 16 atm
Drivhjulsdiameter: 1,435 m
Bränslekapacitet: 6,5 ton kol
Vattenkapacitet: 16,3 m³
Maxhastighet: 70 km/h
Antal byggda: 2 enheter
Austerity-lokomotiven konstruerades för enkelhet och robusthet, vilket gjorde dem idealiska för krigstida tjänst. De hade en parallell panna
och en rundad eldstad, snarare än en mer komplex Belpaire-design. Eldstaden var tillverkad av stål istället för koppar, vilket minskade
kostnaderna men ledde till hållbarhetsproblem efter kriget.
En parallell panna betyder att pannans cylindriska del har en jämn diameter längs hela sin längd, utan att smalna av eller ha några förändringar i formen.
Detta gör konstruktionen enklare och mer kostnadseffektiv, särskilt för massproduktion under krigstider.
Denna typ av panna skiljer sig från andra, mer komplexa konstruktioner, såsom Belpaire-pannan, som har en fyrkantig eldstad för bättre värmeöverföring och
enklare underhåll. Austerity-lokomotiven hade istället en rundad eldstad, vilket innebär att den behöll en mer konventionell, enkel form för att hålla
produktionskostnaderna nere och förenkla tillverkningen.