Den uppfattning jag har om valkampanjen, och de kommentarer jag läst på olika forum det senaste dygnet, är att framför allt ja-anhängare har uppvisat en väldig arrogans, fullt i stil med moderat-Annas "Stockholmare är smartare än lantisar". Nu menar jag inte politikerna och valarbetare, utan många av de som på olika forum och chat-kanaler som privatpersoner har sagt att de kommer att rösta ja.
Saker som jag fått höra/läsa: "Är det bara jag och Johan som bryr oss om hur det går för Sverige?" - De flesta som röstar bryr sig väl om Sverige, bara att de har olika uppfattningar om vad som är bäst för landet?
Läste i morse en "monolog" som insinuerade att alla som röstat nej också ville att sverige ska gå ur EU, FN, undrar om inte tillbakadragandet av ambassaderna ingick också. - De flesta nej-sägare jag pratat med anser att internationellt samarbete generellt sett är bra, men att just EMU-projektet inte är bra.
Den här tråden verkar också vara ett bra exempel på det. Ni som klagar på att folk röstade nej, vad säger att ni har rätt, och att den majoritet som röstade nej har fel.
När det gäller politikerna och de officiella valarbetarna är nog min uppfattning tvärtom, där har jag uppfattat nej-sägarna som mer agressiva, okänsliga.
Diskutera gärna valresultatet, skriv gärna vad ni röstade och varför, bemöt varandras argument och lär av varandra, men låt bli att idiotförklara varandra, säga att majoriteten (och likväl den ganska stora minoriteten) inte begriper vad de pratar om.
// Daniel
|