Daniel nu är det faktiskt så att väldigt många inte bryr sig om politik eller är i varje fall ganska så ointresserade och därmed dåligt insatta, man vet ju själv att det man inte är intresserad av är man heller inte särskilt insatt utav, eller hur ?
När jag säger att man är dåligt insatt eller saknar kunskap så betyder det givetvis inte att man är dum eller ointelligent, utan det här berör enbart den poltitiska aspekten.
Vad tror du är mest logiskt när man inte är så insatt ? Att rösta för något man inte vet om eller rösta för det så kallade "trygga" alternativet ? Ja det är ju ganska lätt att själv sätta sig i samma situation och de allra flesta skulle nog välja det s.k trygga alternativet, dvs ett Nej.
Därför tycker jag det är bättre att rösta blankt istället för nej om man inte har tillräckliga kunskaper i frågan då det förstör så dessa människors okunskap förstör för miljoner svenskar.
Det finns givetvis människor utan kunskap i EMU frågan i båda lägren men helt klart fler på Nej-sidan.
Sedan kan man ju enkelt titta på en karta över Sverige hur man har röstat:
JA: Stockholms län (nästan hela), Malmö Hus Län, Södra Skåne (Landskrona, Helsingborg exempelvis, Kungsbacka och Haparanda.
NEJ: Övriga Sverige
Vad kan man dra för slutsats utav det här då ? Haparanda skulle givetvis ha gynnats utav ett JA då man har en omfattande gränshandel med Finland och har dessutom sett att det har gått bra för Finland med Euron. Kungsbacka har jag inget klart motiv över men Södra Skåne och Stockholms län kan man ju förstå, det är Sveriges starkaste tillväxtsregioner, internationella områden med en mer Europeisk känsla. Dessa två regioner står för
60% utav Sveriges inkomster och är navet inom forskning, handel och industri. Givetvis inser man hur viktigt det skulle vara med euron i dessa två regioner.
Att euron inte skulle ge så stora positiva effekter i Malå där man röstade nej (ett exempel) är ju mer förståligt, men då ska man komma ihåg att Robin Hood skatten gör att när Stockholm/Skåne går bra så gynnar det givetvis övriga Sverige...
Att exempelvis Göteborg rösta ja, om en knappt beror på att staden är känd som et starkt vänsterfäste.
Tyvärr så betyder inte EU så mycket för mindre samhällen, där är det viktigare att man kan se på Bingolotto, det jag menar att man är så långt ifrån makten och kanske känner att man inte har med den att göra och därmed är rädda för att tillhöra Europa ännu mera politiskt än idag, jag förstår dessa männikskors åsikter och det är något man måste arbeta mer med, men samtidigt så röstar man ganska egoistiskt och tänker inte på vad som är bra för det som faktiskt håller Sverige i så god tillväxttakt, dvs Stockholm och Skåne regionen.
Nu gormar vissa över att det är bara överklass kommuner som röstar ja och det är ett ganska felaktigt påstående, jag kan ta ett mycket bra exampel i Botkyrka söder om Stockholm. Ett område med Stockholms lägsta inkomster och stora segregationsproblem, dock ett internationellt område där man inte är så rädda och naiva som "vanliga" Svenssons är, dessa invandrar grupper förstår vad starkare internationella band ger och dessutom är många egna företagare som månar om sina företag.
Så vilka röstar ja då ?
JA: Egna företagare i tillväxtområden, affärsmän, chefer, invandrare, män.
NEJ: Pensionärer, kvinnor, glesbygdsbefolkningen
Tror många kommer att få ångra sina val men Svensson har gjort sitt beslut och det är bara bita i det sura äpplet och konstatera det...
Jonte