Sensmoral
Om man tänker köpa datordelar för att själv sätta ihopp en egen dator så har jag några enkla? förslag att ge (Merparten Själupplevt)
1. Börja med att välja ut de delar man vill bygga datorn av
2. Kolla på Resp tillverkares sida oftast finns det en lista över de delar som passar ihopp, framförallt vilka minnen som är cerifierade för det moderkort du valt många problem ligger i att minnena inte fungerar tillfredställande (se Pierres´problem med Celleronprocessorn det stod ju faktist på webben vilket bios som behövdes)
3. Kolla på de forum som tillverkarna har där finns som regel en massa frågor och svar runt den del du valt.
4. När det gäller val av butik att köpa i KOLLA UPP BUTIKEN FÖRE KÖPET ett bra sätt är att fråga allmänna reklamationsnämnden.
Om man kollar priser via Pricerunner så sätter dom betyg på handlarn
läs vad de som köpt tycker.
5. Vid beställning uppge vad du vill köpa och där så behövs ange även version biosnr etc. En bra ide´är att kolla med dem om de delar du tänkt dig fungerar ihopp ställ frågan via mail så får du ett svar i skrift vilket kan vara bra om reklamation skall göras om det ändå inte funkar, Begär alltid en orderbekräftelse med ungefärlig leveranstid samt att du vill ha deras regler för retur reklamation etc. OM du inte är nöjd med svaret avböj köpet (enligt konsumentköplagen har du rätt att vägra köp via nätet ända tills du tagit emot varan samt öppet köp därefter). Aceptera inte några delar där plombering på skyddspåsar är brutna (om du inte begärt någon ändring av beställd vara)
Prova gärna att ringa till företaget om dom inte svarar i telefon så skippa dom (hur skall du annars få hjälp om de inte är nåbara mail kan man ju strunta i om det är obekväma frågor)
jag har själv byggt ett antal datorer (har slutat räkna men nog är det fler än 200st) och själv gjort i stort sett alla fel man kan göra,
nu har jag valt att köpa i butik direkt vilket underlättar kommunikationen med handlaren, men det tog mig lång tid och många butiker innans jag hittade en bra butik (Tricom i stockholm ej postorder samt Pyrotech i haninge även Postorder) Dessa butiker vet vad de gör och är resonabla om något går fel.
En sak som är viktig titta inte bara till priset alla butiker batalar ungefär lika mycket för sakerna så om nån är mycket billigare ligger det oftast en "hund begraven" kan vara piratdelar uppklockade processorer ja till och med stöldgods har förekommit.
Ps.
Pierre jag läste att din dator inte startade
Ändrade du något i bios när du var inne och tittade ?
Ditt moderkort har en funktion som gör att du kan återställa bios
så här skriver asus
ASUS CrashFree BIOS2
The CrashFree BIOS 2 feature now includes the BIOS auto-recovery function in a support CD.
Users can reboot their system through the support CD when a bootable disk is not available,
and go through the simple BIOS auto-recovery process. ASUS motherboards now enable users to enjoy this protection feature without the need to pay for an optional ROM.
hör av dig
|