Hej!
Vill ni ha förslag till svenska laster, typ systemtåg??
I så fall kommer några förslag här:
1. Timmer/massavedståg - det körs många systemtåg i Sverige idag både av Green Cargo och andra operatörer. Green Cargo har 2-axliga specialvagnar med skyddsgavlar för sina transporter av massaved och timmer. De övriga operatörerna har nog andra typer av vagnar.
Skilj gärna på timmer och massaved - timmer är längre och grövre- massaveden är mindre och kortare. Det timmer som man nu kan frakta i TRS 2004 finns inte i Sverige - det är på tok för stora stockar.
2. Systemtåg med stålämnen - fraktas både med Green Cargo mellan Luleå och Domnarvet samt med TGOJ från Oxelösund till Domnarvet.
Dessa stålämnen sk "slabs" är ganska stora och tjocka och fraktas på korta specialbyggda boggievagnar.
Vidare körs "stålpendlar" mellan järnverket i Hofors till Hällefors samt mellan Boxholm och Smedjebacken. Dessa ämnen ser lite annorlunda ut tror jag och hur vagnarna ser ut vet jag inte.
3. STORA-Enso kör systemtåg med jättecontainers på lågbyggda specialvagnar lastade med produkter från pappers- och massaindustrierna i Sverige till hamnen i Göteborg
4 Järnverket i Avesta kör systemtåg med plåtrullar på specialvagnar till hamnen i Göteborg för vidare sjötransport mot Shieffild i England.
5 Flis fraktas i Sverige med öppna containeres (2 st/vagn) Containrarna ser lite lustiga ut eftersom de har ett fyrkantigt hål mitt i containern så att en stor hjullastare kan sticke in en "gaffel" i hålet och lyfta av containern samt även tippa/lossa den. Stor trafik går mellan Bergkvists jättesågverk i Insjön (Dalarna) mot industrierna utanför Gävle
6. Kopparverket i Rönnskär utanför Skellefteå har även en form av systemtåg med transporter till deras fabrik utanför Helsingborg - det körs småbehållare på RS-vagnar (boggievagnar) med någon form av råvara för vidare förädling.
Hoppas ni har fått lite inspiration till ytterligare Svenska industrier/transporter - Råsjötorven är kanon!!
Hälsningar
Goran
|