Visa ett inlägg
Gammal 2004-01-27, 21:39   #7
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev dalchr01

Då får jag önska dig välkommen tillbaka!
Tack för det!

Citat:
quote:
Jag har provat lite och kommit fram till följande problem:
- med FreightAnim försvinner hjulen på lasten av någon outgrundlig anledning [8]. Är det någon som vet vad det beror på och om man kan göra något åt det?
Det där låter som att det skulle kunna bero på att vagnen består av flera olika objekt, dvs vagnskorgen är ett objekt och hjulen är andra objekt... För att det skall fungera krävs det att det är ett objekt, alltså att hjulen inte är hjul utan en del av vagnskroppen. Detta innebär naturligtvis att vagnen som lastas på inte kan vara någon "riktig" vagn, utan ett objekt precis som ett hus, en gran eller en giraff. (Men då överskrigs lastprofilen...)

Citat:
quote:
- Om man istället tar en normalspårig vagn och anger längden i Wag-filen till ca 0,3 meter för att koppla in den mellan två Q37p, och sedan flyttar upp vagnen ca 0,4 meter med shift-funktionen i SFM, då syns i och för sig hjulen, men de flyttar 0,8 meter upp!!! Dessutom roterar de kring sin gamla axel. Jag har inte provat ännu, men det borde gå att göra hjulen osynliga och lasta Q37p-vagnarna intill med Mickes lösa hjulaxlar.
Usch då, det låter som att du försöker placera en vagn så att den står med en boggy på var överföringsvagn... Det vore ju trevligt, men jag tror inte att det går faktiskt... Tror att lasten måste ligga över en vagn. Visserligen skulle man kunna förskjuta lasten så att den ligger en halv överföringsvagnslängd bakåt eller framåt, men då kommer det inte att fungera när man kommer till en kurva... Jag har eventuellt en lösning på det... Skall testa liter och återkommer om det fungerar...

Hoppas att det var ungefär det du undrade om...

/Bosse

Bifogar en liten bild på en lastad överföringsvagn... Jag vet att tåget inte borde se ut så, men jag testade en del saker... Bilden är dålig, skyller på att jag glömde stativet till kameran den dagen... Lösningen består alltså i att den främre lokomotorn (som går på rälsen) är just ett litet lok... Den bakre vehiceln är bara en enda stor klump och har alltså varken hjul eller lamor eller tak eller något sådant... (Det kanske är en kuliss på väg till den lokala teaterföreningens uppsättning av "Hon dansade en sommar".)

<center> </center>
sibbmark besöker inte forumet just nu