Visa ett inlägg
Gammal 2004-02-11, 17:56   #29
bexkman
Junior Member

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Tänk er att jag och några kompisar bestämmer oss för att starta en liten klubb för att kunna spara våra freeware-rutter någonstans. Vi delar på kostnaderna för serverplats, internetuppkoppling och liknande, för annars så är det ju inte möjligt.

Idén visar sig bli ganska populär så fler och fler vill ansluta sig till vårt projekt. Vi säger att det är okej, men de får förstås vara med och betala. Servrar kostar, bandbredd kostar, underhåll kostar. Helt lugnt, säger alla. Det är så praktiskt att jag kan så lätt sprida mina favoritrutter till så många på en gång.

UKtrainsim är inte mycket annorlunda. De råkar bara vara väldigt stora. Dessutom så har det gjort den ganska generösa saken att de låter vem som helst ladda upp sina filer till deras servrar. För det behövar man inte söka tillstånd och man behöver inte betala pengar. De som är medlemmar i UKtrainsim finansierar alltså även ett webhotell för de som inte betalar.

Bandbredd är dyrt. Enligt egen uppgift så betalar UKtrainsim runt en kvarts miljon kronor per år. För att inte de som är medlemmar ska behöva betala för att gratissurfare laddar ner en massa saker så har de fattat ett beslut. Pengarna vi får in från medlemmar betalar medlemmarnas bandbredd. Pengarna vi får in via reklam och spons betalar gratissurfarnas bandbredd.

Så ni som kräver högre bandbredd för gratissurfare säger alltså att jag som betalande medlem ska betala er bandbredd. När jag som betalande medlem redan betalar alla andra kostnader så ska jag dessutom betala er bandbredd. Är inte det ganska egoistiskt?

Sedan är det ju också så att olika företag klarar sina kostnader på olika sätt. Vissa är bra på ett sätt och andra på ett annat. Då får man själv som konsument välja, precis som man själv väljer bio och affär i vanliga världen. Men om jag tycker att Sandrewmetronome är för dyra och visar filmer för sällan så blir inte jag arga på dem. Jag går bara helt sonika till SF.

Slutligen så vill jag bara säga att jag är övertygad om att de som äger uktrainsim inte blir så rika på det. Vi hade en föreläsning förra våren på Medieteknisk branchdag. Den handlade om de få hemsidor som har gått med någon betydande vinst. Jag kan säga att uktrainsim var inte en av dem. Det var däremot www.financialtimes.com . Som har 3 miljoner besökare i månaden.

o

Edit: Stavfel.
bexkman besöker inte forumet just nu   Svara med citat