Citat:
quote:Tidigare skrev andreasrosen
En intressant aspekt som jag har tagit med när jag har anställt förare till STAB är att förarnas arbesschema skall vara genomförbart. Alltså, en förare kan inte arbeta alla veckans dagar även om han/hon bara arbetar 5 timmar per dag. Och ingen förare kan vara på två ställen samtidigt eller köra tåg som ligger förnära varandra i tidtabeller om det nya tåget står på annan ort.
Ska man ha med sånna här aspekter tycker ni eller ska man bara dela arbetstiden genom 40 för att se hur många förare som behövs?
Sen förstår jag inte varför man måste ha 4 förare om man har 120 timmars arbetstid, 3 förare borde väl räcka? Och har man 121 timmars arbetstid borde ju 4 räcka?
Dock anser jag att man skall tillämpa "teknisk" avrundning före matematisk. Alltså, man avrundar ALLTID uppåt till närmast hela intervallgräns. 120 timmar = 3 förare, 120,1 timmar = 4 förare
MEN detta är vad JAG tycker, givetvis rättar jag in mig i ledet om ni tycker annorlunda! [ )]
http://www.seaside.se/~sea1712d/
|
Att räkna in att förarna måste förflytta sig på nolltid tror jag är snudd på omöjligt. Däremot kanske man kan sänka arbetstiden så att inte förarna kan få för snäva marginaler?
/Viktor

VD på NER
http://www.northeuropeanrailroad.tk/