Visa ett inlägg
Gammal 2004-04-09, 19:40   #4
andreasrosen
Senior Member

Reg.datum: Dec 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Min uppfattning av kartell är följande:

1) Några företag delar upp marknaden mellan sig för att på så sätt inte pressa varandra priser. Exempelvis om flygbolagen X och Y kommer överens om att X flyger Göteborg - Arlanda och Y får Köpenhamn - Arlanda samt att bolagen inte flyger på den andres sträcka. På så vis hämmas konkurrensen eftersom priserna mellan bolagen inte pressas.

2) Ponera att de 3 byggföretagen A, B och C tävlar om att få bygga Ica Maxis nya affär i Västerköping. Företagen A och B har egentligen tillräckligt att göra medans C inte har något att göra och är desperat. För att hålla uppe priserna kommer de tre företagen överens om att A och B inte skall delta i anbudsgivningen så att C kan lägga ett "högt" bud och ändå vinna. Eventuellt mot att C inte deltar i nästa anbudsgivning om nästa projekt i staden. På så vis hålls priserna uppe.

---

Det jag skrev om kartell gällde som i exempel 1, företag går ihop och "delar upp marknaden" mellan sig i syfte att hämma konkurensen och på så vis hålla uppe priserna. Detta gjorde genom att man önskade en sträcka som man sedan fick ensamrätt på. I verkligheten så hade inblandade företag givetvis försökt 'mörka' denna överenskommelse, men den är likväl olaglig per definition.

---

MEN, jag tycker precis som P att Projekt Nattågen var lovvärt! Jag ville bara ha en debatt om hur långt samarbetsplanerna får gå? Nästa steg kan ju vara att man gör andra saker som i den virtuella världen är tillåtet men inte i den riktiga.

http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat