Hej Hawk,
Du har ju rätt i att Ga loken var köpta från tyskland och att de ändringar som gjordes med borttag av ringverk var helt rätt.
Nu har jag inte MSTS installerat så jag kan kolla hur det är i hytten men om du vill att det ska se mer svenskt ut så ska du ta bort den blanka försprångsstången på högersidan, kanske bara göra den svart så att den inte är så iögonenfallande.
På samma sätt som vi idag är vana att ha ratten till vänster i våra bilar var det på järnvägen. Om förarens normala plats var till vänster eller till höger var avgörande för var loken kunde användas.
Om jag nu är nästan rätt så var alla moderna ånglok på SJ beställda för vänsterkörning. Alla bilder jag har sett av Ga har den "stången från hytten som sen går till slidstyrningen" på vänster sida av loket.
Om ett lok bäst är vänsterkört eller högerkört må andra diskutera men i sverige var det några av de större privatbanorna som runt 1900 valde högerkörning. Att dom samtidigt valde signalsystem av tysk typ är inte så konstigt.Det var ju de banor som kunde köpa saker i Tyskland under krigen till ett bra pris då de kunde transportera malm.
Bara för att ni inte ska ta detta som ett politiskt inlägg så var det ju bara för några år sedan som TGOJ bytte ut sitt Siemens signalsystem till BV standard.
En helt annan sak är ju att det kan vara lättare för den som är högerhänt att elda på ett vänsterkört lok.
Så åter till Ga loket till MSTS. Om förkastarstången inte är så blank så ser det mer svenskt ut.
Kenny