Visa ett inlägg
Gammal 2004-12-22, 10:19   #17
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Json 1024*1024 texturer på hus är vääldigt stort om det inte är ett verkligt stor byggnad du gör. Som tex är mitt "litet stationshus" som jag lagt upp bild på 512*512 textur, men då har jag även gjort LOD på den och minskat texturstorleken till 128*128 (samt tagit bort polygoner). För en vanlig enkel villa som oftast ändå inte står nära spåret bör man kunna använda en 128*128 textur, 256*256 om villan är något mer komplex.

För icke spårnära objekt bör man tänka på att TRS mipmappar texturen och den förlorar snabbt skärpa, så om du med kameran aldrig är närmare byggnaden än ca 50-70m så kan du direkt gå ner en texturstorlek pga mipmappingen. Detta ser man väldigt tydlig då man använder LOD och växlar mellan en högupplöst och en lågupplöst textur på längre håll och inte ens ser växlingen av textur till den lågupplösta pga att den högupplösta texturen redan mipmappats ner till kvaliten av den lågupplösta texturen.

Så om man känner att man bara måste använda en stor textur (vilket man ibland vill) så är det mycket banalt att göra LOD modell och minska på texturen rejält.

Detta är mina rekomendationer och reflektioner som man kan följa/ha i åtanke om man vill

Hur man gör LOD på en modell se emges LOD tutorial, den är på en godsvagn, men samma principer gäller för scenery objekt http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7662
(för byggnader behövs dock oftast bara två "nivåer" i .lm filen, huvudmodellen "1.0" och LOD modellen "0.15". 0.15 får man ändra på beroende på storleken på byggnaden och hur långt bort växlingen ska ske, men försök ha så sort tal som möjligt)

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat