Projekt Nattåget!
Ni kanske har läst i tidigare tråd om en ny stor samarbetssatsning, nattågstrafik på befintliga rutter. Alla företag som vill delta i projektet samarbetar genom att ställa upp med fordon eller/och arbetskraft. T.ex så kanske NER vill köra ett nattåg från Düsseldorf till Kvarndalen och dom har ingen dragkraft, då hjälper t.ex STAB dom med dragkraft och SVTTL med ombordpersonal. På det viset så kan man samarbeta med varandra. Vi kan ta ett annat exempel:
STAB vill köra ett tåg mellan Svartsjöliden och MG, men några vill åka redan från Jarlsberg. Isåfall ställer t.ex UBOPGE upp genom att köra en anslutning från Jarlsberg till Svartsjöliden så att resenärerna kan byta tåg enkelt och utan några större problem. Med denna enkelhet så kommer också att Nattåget ha en egen taxa som är baserad efter företagens önskemål.
Och alla inkomster som vi får in på nattågen delas lika mellan alla företag som är inskrivna i projektet. Projektet är ett prov till att börja med, men om det går bra så kanske vi kan fortsätta med det. Att skriva in sitt företag i projektet är gratis. Men för att få fortsätta vara kvar så måste man hjälpa till med något, t.ex köra anslutningståg, köra Nattågen, bidra med personal (både med ombordpersonal och lokförare).
Företag som deltager i projektet för tillfället är:
ETAB (Europa Tåg AB)
SVTTL (Svenska Virtuella Tågtrafikledningen)
UBOPGE (Ulusoy, Odlander och Bodells Passagerar och GodsExpress)
STAB (Swedish Train AB)
Sträckor som är med i projektet för tillfället är (fet text betyder att det är en av Nattågets sträckor, dom andra är bara anslutningslinjer:
1. Kvarndalen-Düsseldorf (ansl. från 2)-Västerköping
2. NEJ-Düsseldorf (ansl. till 1)
3. Svartsjöliden (ansl. från 4)-Mönchen Gladbach
4. Jarlsberg-Svartsjöliden (ansl. till 3)
5. Oberbarmen-Nedanby
6. Oberbarmen (ansl. från 7)-Mönchen Gladbach
7. Solingen Ohligs-Oberbarmen (ansl. till 6)
8. Oberbarmen-Västerköping via Düsseldorf
Mvh
Mohammad Mafiha, vd för EuropaTåg AB
|