Ämne: kamera
Visa ett inlägg
Gammal 2005-05-01, 16:13   #24
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard Här kommer svar på frågorna...

Citat:
Ursprungligen postat av dd
ok , föresten ungefär hur stor är en skärm om den är på 1,5 förmodar tum
Ja du, där fick jag en fråga jag egentligen går bet på!

Har en Canon Powershot A85(köpt i våras för 2500kr, bilderna blir ganska likvärdiga med din, har dock zoom och lite sånt...) och den har en 1,8tums skärm, det är en standard kan man säga.

Finns en hel del nya dyra kameror nu som släpps med stora skärmar på 2tum eller 2,5tum. En komis köpte en konika minolta z3 och den har 1,5tum skärm...

Nåväl, slut med "struntprat"!

Du hittar lite fakta om tum här: http://susning.nu/Tum
Jag får det till att 1,5tum är 3,81centimeter!(2,54*1,5=3,81cm)

Det är då räknat på diagonalen, från ett hörn till motsatta hörnet(över vänstra till nedre högra exempelvis!)

Citat:
Ursprungligen postat av dd
frågor till slutartid och närgräns vad är det
Slutartid är den tiden kameran öppnar ett "hål" i objektivet kan man säga, ju längre tid desto mer ljus kommer in(när det är mörkt kommer samma mängd ljus in på dubbelt så lång tid exempelvis, det beror ju på hur mörkt det är dock!), ju längre den öppnar sitt hål, desto svårare är det att hålla stilla kameran utan att det blir suddigt/skakigt!

Närgräns är hur nära en sak du kan hålla kameran, låt oss säga att det är en änrgräns på 2cm på kameran, då kan du hålla kameran 2cm från denna saken och bilden blir perfekt ändå, går du närmre så blir det suddigt!

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2005-05-01 klockan 16:18. Anledning: La till lite meningar och svar på två frågor!
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat