Visa ett inlägg
Gammal 2005-09-19, 12:40   #9
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Hej, har lite funderingar runtomkring detta med nya forum kontra nya versioner av simulatorer... Är ju ingen aktiv användare av Trainz, men följer om inte alla så nästan alla trådar om Trainz likaväl med nöje. Men, mina funderingar är från perspektivet nya versioner och helt nya simulatorer kontra hur man lämpligen gör med forum... Sett utifrån mitt perspektiv, naturligtvis.

Det har ju här höjts önskemål att ha ett TRS2006-forum som ett eget forum. Alltså, inte med en egen trädstruktur under, utan som ett paralellet forum till exvis landskapsdesign - Trainz. I mina öron låter inte det helt fiffigt av den anledningen att det känns lite otydligt hur repektive forum då ska utnyttjas... Bygger man t.ex en rutt i TRS2006, ska man då posta i landskapsdesign -Trainz eller TRS2006?

Just nu är det en hel del "pionjär-diskussioner" med TRS2006 och dess specifka egenskaper så det är väldigt fokuserat nu och kan kännas angeläget att ha ett eget forum för det... Men, jag inbillar mig att TRS2006 kommer så småningom att vara den simulator man typiskt har om man är Trainz-användare, i samma takt som mer och mer TRS2006-only-material kommer fram... Ungefär som det va när TRS2004 kom och UTC var den då gällande versionen, väldigt snart va TRS2004 den huvudsakliga versionen av Trainz som berördes här.

Vad jag hittills snappat upp så är tekniksprånget inte heller anmärkningsvärt större TRS2004 till TRS2006, än vad det var mellan UTC till TRS2004. Och då fungerade det utmärkt att fortsätta i befintliga forum.

Anledningen till att jag "tycker till" är ju att om ett år, så har vi två nya simulatorer, såvitt vi vet, KRS och TMTS... Flera bubblare finns ju dessutom, såsom TA och BVE, nån av dom har ju faktiskt potential att ta fart även den... MSTS lär ju dock tonas ner och krympa, då dess efterträdare är uppe på banan är min magkänsla...

Om då varje simulator vid versions-uppgraderingar ska ha nya forum, blir det snart ganska många forum...

Jag lägger då en röst för att inte göra ett nytt forum, utan att i trådar vara tydliga med vilken version man syftar till, så som man redan påtagligt gjorde på ett bra sätt då TRS2004 kom. Sedan skulle jag gärna se en lätt-hittad FAQ där de specifika TRS2006-tipsen och "know-howen" samlas...

På det sättet tror jag att det blir en renare o snyggare struktur framåt och det är något självklart ska gälla alla simulatorer. Däremot kanske en ny version av en simulator har fått ny funktionalitet, t.ex multiplayer... En sådan specifik ny stor feature är ju på sin plats att ha ett eget forum.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat