Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-23, 00:25   #11
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Smile

Hej Kenny!

Ja, allt är ju väldigt välgjort och trevligt så det skulle väl inte vara fel med ett närmare samarbete. Jag tror inte att någon som skaffar banan kommer att bli besviken. Personligen gillar jag att den kompletterar egna rutten så bra, även om jag aldrig sett denna spårvagnsmodell någonstans i Sverige. Tänk om det kunde bli en svensk spårvagn också på lite sikt!

Själv har jag åkt hela min uppväxt i Göteborg till skolan (Säröbanan + spårvagn varje dag!) med de gamla tvåaxlade varav några stycken har bevarats och som ännu rullar sommar sommartid. Det var ju bara drivning på en axel och i lövfällningstider fick de kämpa hårt för att komma upp för backarna. Jag stod alltid bredvid föraren och fick ibland sköta den manuella öppningen av framdörrarna som vintertid var stängda. Ett hedersuppdrag för en tioåring!

En dag hände det emellertid något som kunde fått konsekvenser. Det var bara ett räcke mellan föraren och mig och under det räcket brukade jag ställa skolbagen. Vagnen kunde ju köras från bägge ändar så reglage och pedaler lyftes bara ur sin lägen när vagnen ändrade körrriktning.

De två vertikala pedalerna (skenbroms och sandning) var nedstuckna i golvet strax BAKOM föraren och sköttes med hälen. Jag märkte inget alls innan jag satte ner bagen i klassrummet då det klangade till. Bagen hade fått ett lagom stort hål i botten och jag hade satt bagen så slumpmässigt perfekt att pedalen pressats in i hålet och nu hängde pedalskaftet ut genom botten! Jag har sparat den och den används numera som brevpress...

De gamla Mustangerna och M-25-orna var också personliga och trevliga att åka med, fast där hade man ju ingen förarkontakt...

Håkan

Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-23 klockan 00:46.
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat