Tidtabeller, ihop och isärkoppling.
Hej Henke !
Jag har lyckats med det du beskriver genom att ladda ett gäng rules från DLS.
Schedule Library
Wait until minute
Uncouple all
Move to train
Copy commands
Dessa + ett gäng trackmarks och triggers gör jobbet. Jag har numera helautomatisk persontrafik i Driver. När jag startar Driver väljer jag "Copy commands from Library" (scheman byggs i Surveior genom att använda "Schedule Library Rule") och väljer det schema jag vill att föraren skall utföra(dessa innehåller i mitt fall titabeller över 3 timmar långa). Ihopkoppling och isärkoppling funkar enligt nedan:
1: Rälsbuss 1 kommer in på stationen
2 Rälsbuss 2 kommer in på spåret intill och passerar på vägen en trigger
3. Triggern gör att förare 1 väntar i 1 minut.
4. Medan minuten går, stannar rälsbuss 2, väntar 20 sek och sedan flyttar föraren (med regel "move to train") till ett lok som aldrig används (i mitt fall en gammal y6:a)
5. Efter att minuten gått kopplar Rälsbuss 1 ihop med Rälsbuss 2 genom att använda regeln "couple at trackmark", inväntar avgångstid ("wait until minute") och avgår.
6. De båda rälsbussarna ankommer delningsstationen.
7. "Uncouple all" gör att rälsbussarna kopplar isär.
8 Rälsbuss 1 avgår och passerar en trigger
9 triggern gör att förare 2 lämnar Y6:an och tar över rälsbuss 2, som sedan avgår.
10 Rälsbuss 2 kommer in på stationen.
11. Föraren hoppar till Y6:an igen
12. Rälsbuss 1 kommer in på samma spår. "Couple at trackmark" gör att de båda rälsbussarna kopplar ihop.
13. de går gemensamt till delningstationen.
14. Se punkt 6 för delning av rälsbussarna
Hoppas du får det att fungera, det är hur kul som helst att planera in och köra godstågen när persontrafiken går på "tabell", adderar en ny dimension till spelet. Man behöver inte göra allt själv...... helt enkelt skitkul !!!!!
Mvh. Stefan
|