![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
|
![]()
Sveriges första 3 cylindriga ånglok år 1913.
TGOJ M3 50 Oxelösund 1953 (DigitaltMuseum): ![]() ![]() ![]() Egenskaper: 1.Nytt luft pump ljud. 2.Luftpump hanterande: ______I DCC mode sätts luftpump på om minst en vagn tillkopplad. ______I Cabin mode reglerar du själv på/av. ______Observera att loket ej är körklart om du missat att starta luftpump och minst en vagn är tillkopplad. 3.TGOJ M3 loket kan slira om tågsättet överstiger 175 ton. Både DCC och CAB läge. __Se nedan videoklipp hur få lok att slira i CAB läge. https://youtu.be/YzxtF9YqmvM 4. TGOJ M3 loket kan ställas upp stationärt med vevstake rörelser t.ex. på ett museum: https://youtu.be/S4MAt33Xrsg Definiera upp denna egenskap i Surveyor (röd markerat): ![]() 5.Föraren kvar vid koppla ned loket, men förar figuren tas bort. 6.Tärningsstången går över till back/fram läge när man ändrar riktning på ångloket. __ Gäller både DCC och CAB läge. __ I DCC stopp läge och ändra riktning: Tryck på W eller X en gång och vänta lite innan du ökar hastigheten. ![]() Ladda ned ReadMe filen för alla kommandon, egenskaper och historia: https://www.mediafire.com/file/pz0q6...OJ_M3.pdf/file Ladda ned lok, tender och hytt: https://www.mediafire.com/file/l8kfj...07_24.cdp/file ![]() TGOJ malm ångloks epok 1913-slutet av 1950: ![]() Från vänster följer TGOJ M3a, TGOJ M3t, TGOJ Gb, TGOJ M3 och TGOJ M3b Sen kom el driften. "Reklambild" i 1910-tals stuk (m.hj.a AI): ![]() Lokets historia och design m.m. skapat av mig och AI. Finns även i readMe filen och under BÄTTRE design: TGOJ M3 (SJ E12) – A Historic Steam Locomotive with Technical Distinction Origin and Usage Manufacturing: This locomotive type was built by Nohab (Nydqvist & Holm AB) between 1913 and 1926. Original designation: Known initially as TGOJ M3, it was used by the TGOJ (Grängesberg–Oxelösund Railway Company) to haul heavy iron ore trains along the route Oxelösund–Flen–Eskilstuna, a vital corridor for Sweden’s mining industry. Transfer to SJ: In 1957, five locomotives were transferred to Statens Järnvägar (SJ) when TGOJ electrified its lines. They were reclassified as SJ E12, but never entered active service. Instead, they were placed in strategic reserve in northern Sweden. Decommissioning: All locomotives were retired from reserve status in 1973, and most were scrapped in 1976. One unit, E12 1935 (formerly TGOJ M3 49), was preserved and is now part of the Grängesberg Railway Museum. Technical Specification Specifikation Value Length 16.68 meters Service weight 56.6 tons Driving wheel diameter 1.295 meters Steam pressure 11 atm Maximum speed 55 km/h Coal capacity 3 tons Water capacity 15 m³ Number of cylinders 3 (first three-cylinder locomotives in Sweden) Tender weight 14.9 tons Locomotive material weight 51.6 tons Design and Distinctive Features Three-cylinder configuration: A groundbreaking design in Sweden at the time. The third cylinder provided smoother power distribution and increased traction—especially important for hauling ore trains in hilly terrain. OFWJ chimney: A chimney of British design, giving the locomotives a distinctive silhouette and improved exhaust flow. Powerful and durable: Built to withstand extreme loads and harsh conditions, making them among the most robust steam locomotives in Swedish history. Industrial elegance: The combination of technical innovation and clean design makes the E12 an interesting subject from both an engineering and historical perspective. Historical Significance Transitional era: The E12 locomotives represent a key phase in Swedish railway history—from steam dominance to the rise of electrification. Strategic importance: Their role as reserve locomotives highlights how railways were integrated into Sweden’s Cold War defense planning. Preserved legacy: One locomotive survives today as a museum exhibit, offering a tangible link to the past for future generations. Engineering heritage: These locomotives are a testament to Swedish technical expertise and adaptation to industrial demands during the early 20th century. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 377
|
![]()
Phuuu.
Du skrämde mig i tråden med G 11, att det eventuellt var den sista uppdateringen av dina ånglok p.g.a. bristande intresse för dom. För mig finns intresset kvar, men tyvärr allt för lite tid för Trainz p.g.a. jobbet och långa tjänster.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
|
![]()
Jo, det är svårt att lämna Trainz världen!
Började med att jag 2009 köpte nån Trainz version i Thailand men DVD-n låg i nån skrivbords låda tills jag efter nåt år hittade den och började experimentera med att bygga landskap: Och, man var förlorad! Har just nu flera projekt igång bl.a. ett script till ett amerikanskt Diesel lok P32 ACDM som under gång växlar från diesel till el drift eller vice versa. Kul värre. Väntar på GO från N3v att få köra TNI (Trainz Native Interface) där jag har många idéer vad göra. AI är toppen. Se vad man kan göra: ![]() Humor har den om man vill gå åt det hållet. ![]() Programmera: Jovisst, väldigt imponerande och SNABBT! Trainz script: Jo då. Låtit den göra en liten testsnutt och det var rätt! Ånglok är svårt att lämna så jag leker med ett nytt prospekt.... |
![]() |
![]() |