Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-30, 00:34   #1
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Question Uppgradering till PC

Hej!

Jag undrar om det finns någon som känner till var man kan köpa ett sådant här paket?

Jag vill handla så billigt som möjligt eftersom min ekonomi inte är sådär jättestrålande

Det jag behöver är minne, processor, moderkort och en låda....Resten av prylarna har jag.

Finns ett paket på www.komplett.se för 1395:-, men då är frågan, är det något att satsa på för framtida bruk eller skall man handla något annat?

Jag har 2000:- att spendera till en början, sen får man köpa till mer minne framförallt.

Jag ställer frågan här eftersom det finns säkert en hel del kunniga inom detta området på detta forum. Gå till en butik och fråga, ja, då är ju allting bra enl deras tycke eftersom de vill sälja vad de kan...Jag känner förstås själv till en hel del om detta men det kan ju alltid vara bra att höra vad andra tycker

MVH Kenneth
Gammal 2006-08-30, 02:06   #2
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hej Knebert!

Köp gärna ett uppgraderingspaket från Komplett (bra affär att ha och göra med!), men köp inte ett paket med Celeron processor. Jag gjorde det en gång (med tanken att senare byta ut processorn) och blev ruskigt besviken. Skitprocessor=inget för spel!!!!

Om du kan tänka dig runt 2000, så lägg på 300 spänn och köp detta paket: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302020

EDIT: Såg nu att moderkortet i detta paket har PCI-express port. Du vill säkert ha AGP för att slippa byta grafikkort också!? Jag skujlle nog ändå satsat på detta paket och köpt nytt grafikkort månaden efter.

Senast redigerad av Pierre den 2006-08-30 klockan 02:26.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-30, 12:16   #3
knebert
Medlem

Hej!

Jo jag skulle nog kunna köpa ett annat paket om inte min budget hade varit som jag skrev 2000:-, detta är vad jag kan undvara....

Spel och spel....De enda "spel" som jag kör är just MSTS och Championchip Manager (textbaserat fotbollsspel) så det borde funka bra med den prollen ändå..

Jag har ett annat ställe att kolla på ochså, se vad de kan göra på priset på en AMD....

MVH Kenneth
Gammal 2006-08-30, 15:02   #4
Bengt74
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Jag har också köpt uppgraderingspaket från Komplett för ca 2 år sedan, en jättebra butik att ha att göra med, är mer än nöjd.

Hälsar
Bengt
Gammal 2006-08-30, 15:36   #5
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Jag kan ge ett tips till: http://www.bantorgetdata.com/
Dom har bra priser och det jag har haft att göra med dom så har det fungerat bra
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-30, 15:54   #6
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Testade o plocka ihop ett paket med riktig cpu istället för den Celeron du hade på förslag inledningsvis... Håller nog med Pierre, en Celeron kanske inte är den första proppen man tänker på för MSTS...

Hade följande krav på ihop-plocket:
  • Så billigt det går, men ändå en bra rigg att bygga vidare på
  • AGP-buss, så att grafikkortsinvesteringen kan göras senare
  • Minimalt med minne, hu, 256MB är lite... Men, det är ju lätt att komplettera med mer senare när så är möjligt...
Tillkommer ju frakt såklart, men du är fortfarande i samma härad iallafall som ditt ursprungsförslag, men med en betydligt mer kraftfull och långt uppgraderingsbar processor.

Alternativt kan man kanske snegla på begagnat, borde finns bra tillgång på 939-delar nu, tycker jag.. fast, folk vil ju ofta ha både guld o gröna skogar förståss för gamla grejjer... svårt det där, att inse att det dyra kortet man köpte för bara ett år sen, inte är värt mer än en bråkdel idag...

Bara som en vinkling på det hela... Lycka till med ditt val, vad det än må bli..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg knbert.jpg (65.7 KB, 117 visningar)

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-30, 16:31   #7
melin1971(avregistrerad)
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard

är de är en 64 bitars processor? väldigt billigt så fall. men då behövs annat operativsystem med förstås.
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-30, 16:43   #8
Mson
Medlem

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Ja, det är en 64-bitars processor. Man kan köra 32-bitars operativsystem utan problem på dessa 64-bitars processorer...
Gammal 2006-08-30, 16:50   #9
melin1971(avregistrerad)
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mson
Ja, det är en 64-bitars processor. Man kan köra 32-bitars operativsystem utan problem på dessa 64-bitars processorer...

jo..helt riktigt, men då är det bortkastat med 64 bitars processor,
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-30, 17:31   #10
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av melin1971
Sant men Även om du kör Windows 32 med en 64bits prolle så tar det inte spciellt Lång tid för den att göra om 32-64-32. + att dessa prollar är mkt starka överhuvutaget. Skulle jag välja mellan en 32bitare å en 64 skulle jag gå på 64:an, inte så faseligt dyra längre, starka å håller i längden. (Som även jag gjort redan )

För att gå vidare till själva ämnet: Komplett har bra saker för bra priser och jag håller med om paketet som Pierre tipsade om, även om det är Pci-e, fast du kan ju alltid plocka ihop ett eget, prata med supporten så hjälper dom dig.

Och dom har en mycket bra service. Tror dom blev rätt trötta på mig tillslut när jag hade grafik-korts problem, som resulterade i att dom gav mig ett nytt kort
Gammal 2006-08-30, 19:23   #11
knebert
Medlem

Hej!

Jag får tacka för dessa tipsen...

Jag hittade ett paket för under de pengarna som jag kan undvara i en lokal butik. Så det blir väl att ta sej dit i slutet av september och införskaffa de prylarna...

Jag vet att en AMD är bästa valet när det gäller val av prolle till spel med mera så det är ju egentligen förstavalet, men jag var hos min granne och testade att köra MSTS på hans Celeronburk 512 mb minne och det funkade helt perfekt...

Om man säger så här så det jag är ute efter är att få tag på en burk som man kan sätta i DDR-minne, den jag har nu är SDRAM och det vet ju alla vad det kostar...
Sen vill jag ha tag i en burk snabbt och lätt för en billig peng eftersom den jag har nu knappt går för sej själv längre, jag skulle behöva byta ut en del delar i den, men eftersom det är "billigare" att köpa en ny så struntar jag i att byta delarna....

Ok, jag skall leta vidare och se vad jag hittar, det finns ju en hel del ställe att kolla på så får vi se vad det blir...

MVH Kenneth

Senast redigerad av knebert den 2006-08-30 klockan 19:26.
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-30, 22:39   #12
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hej igen Knebert!

Alla har olika uppfattning och du tyckte MSTS funka bra på en Celeron. Det tyckte inte jag. OK det funka, men inte bra! Och vissa spel var bara att glömma. Nu säger du att du inte spelar så många spel, men tänk om det snart kommer ett spel du verkligen vill spela (typ: Kuju´s railsimulator) och inte kan, för du köpte fel grejer!? Kan gissa du kommer svära en del då...

Jag tycker Mazz lämnade ett jättebra förslag, som gör att du klarar pengagränsen och kan använda dig av ditt gamla grafikkort. Visst är det lite lite med 256 MB minne, men det kan köpas mer senare...

Angående AMD 64 processor, så behöver man inte ett nytt operativsystem!!!! Och det är inte bortkastat att köra en sån på ett 32-bitars OP. En 64-bitars processor är snabbare än en motsvarande 32-bitars, då bl.a. cachen arbetar/används annorlunda.

Vill bara att du ska tänka dig för och inte köpa på dig nått som du kommer ångra och i värsta fall få uppgradera snart igen. Lycka till med dataköpet!

Tillägg: Som både jag och flera andra säger i denna tråd, så är Komplett väldigt bra att handla av. Inte billigast, men man får hjälp om man får problem.

Senast redigerad av Pierre den 2006-08-30 klockan 22:51.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 00:49   #13
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av melin1971
Det är helt enkelt så, att ska du köra AMD, så är det 64 bit som gäller, punkt slut. 32-bits-maskinerna har gått ur försäljningsleden nuförtiden om du inte köper beg. Även Sempron är 64-bit, dock bara internt i cpu, ut på bussen är den 32-bit.

AMD64 är sömlös vad gäller 32 respektive 64 bit, dvs det finns inget "32-bits-mode" som det ska växlas över till utan processorn förstår direkt att hålla reda på 32 eller 64 -instruktion utan klockcykel-förlust. Ingen prestandaförlust således med en 64-bits arkitektur, som kör 32-bits applikationer, jämfört med motsvarande 32-bits processor.

Med en AMD64, socket 939, är man väsenskilt mycket bättre förberedd inför kommande nya simulatorer, än vad en Celeron-maskin är. Just nu är en 939-rigg väldigt mycket maskin för pengarna.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 08:29   #14
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

En anledning till att använda 64 cpu:n är att den är strömsnålare och i och med det även håller sig svalare, blir inte så varm.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 14:06   #15
knebert
Medlem

Hej!

Har idag varit ochkollat på ett paket som ser ut så här:

Standard Miditower 350 w
DDR 400 512 mb
AMD Sempron 3000+ 64Bit S754 Box
Asrock K8upgrade-nf3, S754, NF3, DDR, AGP

Allt för 1959 svenska beskattade kronor...

Dessutom om allt går vägen kan jag köpa ett minne till så jag kommer upp i 1024 mb.

Vad tycks om detta?

Oki, jag vet, det finns ej PCI-express på detta men i och med jag har grafikkort som fungerar och dessutom fungerar bra så kan jag åka på detta...

Jag kommer ej att skicka efter något eftersom frakten är jäkligt dyr, fick ett mail idag att ovanstående skulle frakten bli 425:- och det är vad ett minne kostar....

MVH Kenneth

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:08.