![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej
Janne är alltid mycket noga med sina texturer och det är det absolut inget fel i. Tvärt om. Nu har jag satt i gång med Tp loket i Gmax och för en gångs skull så skall jag försöka att inte strunta i skavankerna. Efter två dagars plillande på vertexerna hit och dit i denna sidoplåt så är det lögn te... att helt bli av med vecken. Närmare än så här kommer jag inte. Nu får det vara bra. Nu syns vecken bara i en mycket snäv vinkel i för hållandet till lampan i mechsmooth läget. I normalläget synde inte alls. Någon, några som sliter med samma sak i Gmax? En sak är då säker. Det är inte lätta att vara plåtslagare i Gmax verkstaden! Häsningar LokKalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har mycket dålig koll på hur det fungerar i gMax, men de flesta felen av denna sorten brukar lösas genom att lägga till en "smooth-modifier" från modifier-list och sedan collapsa.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Så vitt jag vet är problemet kopplat till den meshsmooth-modifier du nämnde. Meshsmooth är i tidiga versioner av 3dsmax (gmax är baserat på max 4) fruktansvärt petig och oförlåtande och bör inte användas överhuvudtaget om det inte här absolut nödvändigt. Vill man ha något slätt och fint ska man istället manuellt lägga till utjämningen med smoothing groups (finns under polygonverktyget i senare versioner, vet ej i gmax)
Om meshsmooth måste användas gäller följande kriterier: -Helt sammansvettsad mesh utan hål (öppna slutkanter räknas ej) dvs inte lösa primitiver som är ihoptryckta. -Endast 4 hörniga polygoner -Ett obrytet rätlinjigt polygonflöde Bra resultat kan uppnås även utan alla kriterier men småfel kan uppstå i hörn och rundningar. Hoppas det kunde vara till någon hjälp ![]()
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Använd bara smooth inte mesh smooth och försök med Auto, brukar lyckas. Annars är det bara att prova (Ctrl-Z är sökarens ständige vän).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|