![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Hejsan, har försökt länge nu men jag får inte till det, har läst de trådar som finns inom ämnet men det vill sig inte för mig...Jag har försökt med split train och uncouple, decouple osv dock utan framgång.
Min tanke är att två x-10 pendeltåg går ihopkopplade från station "a" till station "b" där vill jag att dessa skall kopplas isär för att sedan gå varsin väg till station "c" och "d". De skall sedan sedan vända där och ankomma station "b" igen för att där kopplas samman och gå tillsammans till station "a". Blev lite rörigt det där men jag hoppas ni försår. Henke |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Hej, att ingen svarar ska jag tolka det som att det inte är möjligt att få tågen att göra så som jag hade önskat? Skulle uppskatta om någon kunnig kunde göra ett kort inlägg med ett svar om det så jag kan ge upp den idén isf.
Tack på förhand |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Decouple SKA fungera
![]() |
#4 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
När du kör dom ihopkopplade så väljer du under färden "Decouple" och sedan ska du högerklicka igen och välja "Drive to Trackmark", du måste sätta ut trackmarks, dom hittar du genom den röda "saken" i menyn där man drar järnvägarna, döper dom till nånting genom att trycka på frågetecknet och sedan på den.
Nu väljer du på tåget "Drive to Trackmark" så ska tåget åka dit, gör detta på båda enheterna så kommer dom förmodligen åka dit.
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hej, tror inte jag varit riktigt tydlig när jag pressenterat mitt problem, att göra det ni beskriver själv i "Driver" är inga problem, men jag vill göra det under driver setup i "surveryor", eller genom att göra ett schedule. Tågen skall sedan köra utan min inblandnind i "Driver"
// Henke |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Hej Henke !
Jag har lyckats med det du beskriver genom att ladda ett gäng rules från DLS. Schedule Library Wait until minute Uncouple all Move to train Copy commands Dessa + ett gäng trackmarks och triggers gör jobbet. Jag har numera helautomatisk persontrafik i Driver. När jag startar Driver väljer jag "Copy commands from Library" (scheman byggs i Surveior genom att använda "Schedule Library Rule") och väljer det schema jag vill att föraren skall utföra(dessa innehåller i mitt fall titabeller över 3 timmar långa). Ihopkoppling och isärkoppling funkar enligt nedan: 1: Rälsbuss 1 kommer in på stationen 2 Rälsbuss 2 kommer in på spåret intill och passerar på vägen en trigger 3. Triggern gör att förare 1 väntar i 1 minut. 4. Medan minuten går, stannar rälsbuss 2, väntar 20 sek och sedan flyttar föraren (med regel "move to train") till ett lok som aldrig används (i mitt fall en gammal y6:a) 5. Efter att minuten gått kopplar Rälsbuss 1 ihop med Rälsbuss 2 genom att använda regeln "couple at trackmark", inväntar avgångstid ("wait until minute") och avgår. 6. De båda rälsbussarna ankommer delningsstationen. 7. "Uncouple all" gör att rälsbussarna kopplar isär. 8 Rälsbuss 1 avgår och passerar en trigger 9 triggern gör att förare 2 lämnar Y6:an och tar över rälsbuss 2, som sedan avgår. 10 Rälsbuss 2 kommer in på stationen. 11. Föraren hoppar till Y6:an igen 12. Rälsbuss 1 kommer in på samma spår. "Couple at trackmark" gör att de båda rälsbussarna kopplar ihop. 13. de går gemensamt till delningstationen. 14. Se punkt 6 för delning av rälsbussarna Hoppas du får det att fungera, det är hur kul som helst att planera in och köra godstågen när persontrafiken går på "tabell", adderar en ny dimension till spelet. Man behöver inte göra allt själv...... helt enkelt skitkul !!!!! Mvh. Stefan |
![]() |
![]() |