![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Dom lok jag håller på att bygga, Oa, Ob, Oc, Od och Of hade väl huvudlittera O just för att dom var Malmtågslok (O = Ore = malm). Dessa lok som vid leveransen var klädda med blånerad plåt målades väl SJ-bruna under 30-talet??? Huvudlittera P var väl tänkt att stå för (P = Passenger = person)??? Ångloken hade ju littera M (M = Malm) {R vet jag inget om varför}. När D-loken kom (D = Diverse???) fick ju malmloken underlittera m.
Om någon vet mer om detta vore det intressant höra! Malmbanorna var ju Sveriges först elektrifierade järnvägar!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Att O och P står för ore och passagerare kan jag gå med på, men att M-loket hade det på samma sätt betvivlar jag, SJ tog nog bara det första bästa huvudlittera som fanns. Att D skulle stå för diverse tror jag inte heller, där fanns det bara en lucka i litterasystemet, A, B och C passageralok, E, blandlok, F, snälltåg, G, tungt gods.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |