![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Hej.
Min dator har drabbats av ett äckligt virus trots att jag har virusprogrammet McAfee. Jag har kontaktat deras kundtjänst, orkar inte dra den historien nu. Till saken. Min fråga är. OM man gör en omformatering av datorn - försvinner då viruset? Viruset är System Tool som blockerar alla andra program och utger sig för att vara ett ANTIvirusprogram. Men som sagt, försvinner detta vid omformatering av datorn? (McAfee är tydligen helt blockerat av programmet så det hittas inte vid genomsökning av dator. Nästa fråga: Hur går en omformatering till, kan man göra det själv? Min dator är köpt hos komplett med win7, har jag då grejer så att jag kan omformatera datorn?
![]() |
#2 | |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]() Citat:
Hoppas jag kan hjälpa till. Om det är så att du bara vill formatera en disk, exempelvis C, så behöver du bara gå in på Dator och välja disken som ska formateras. Högerklicka sedan och välj (givetvis) Formatera. Följ anvisningarna. ![]() Kom ihåg att formatering raderar allt på den aktuella disken, så ta backup först. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]() Citat:
Skulle det inte fungera som jag skrev, så kan man ju alltid gå in i och göra det genom Kontrollpanelen\System och säkerhet\Diskhantering ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Eller så du, Micke.L ladda hem Fsecure. Jag har sånt. Har du Telia bredband? Ladda isåfall Telia Säker Surf. Den är effektiv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Formatera C: i Windows blir nog lite svårt... Däremot på alla diskar som inte är systemdiskar fungerar detta alldeles utmärkt.
Om du köpt dator färdiginstallerad ifrån Komplett borde du fått med någon form av CD för att kunna installera om, minst en nyckel iaf. Vid formatering så händer egentligen inte mer än att disken "startas om" och den börjar skriva ifrån början av skivorna. Filer som legat på andra ställen ligger alltså kvar tills de skrivs över, vilket inte nödvändigtvis behöver bli första omgången och det kan finnas spår kvar av gamla filer. Ska man vara helt säker på att inga fragment finns kvar är det en ny disk som behövs, dock är risken att viruset skulle komma tillbaka inte så stor, men det kan hända. För att formatera om, sätt in Windowsskivan när du startar datorn och om du inte har fel inställningar i BIOS så kommer den fråga om du vill starta med skivan, gör det och följ bara instruktionerna, Windows 7 är väldigt lätt att installera. Gör backup på det du behöver, men se till att ha antivirus och scanna skivan/minne/extern innan du tar tillbaka det ifall viruset lagt sig på flera platser.
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Det går inte att göra som Bombardier Train säger
Ladda inte heller ner något nytt antivirusprogram (onödigt) Antingen kan du installera om Win 7, du måste ha CDskiva med detta på samt en nyckel. Detta borde du fått med. Gör då som Basse säger. Kom dock ihåg att allt på C kommer försvinna. Känner du dig lite nördig, så ska du öppna register editorn via regedit sen kolla genom filharkin så du hittar hit: Kod:
KEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce Kod:
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Någonrandommapp Nu borde skiten vara borta ![]()
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Det kan finnas ett lättare sätt. Ta ner Malewarebytes - det är ett antivirusprogram som proffsen använder, exempelvis supporter som använder Styrpc. Programmet är passivt vilket betyder att det kan köras tillsammans med andra antivirusprogram. Kostnadsfritt 30 dagar. Mycket effektivt.
Det är värt att testa Malwarebytes innan du tar till knepigare åtgärder. Skriv in Malwarebytes i Google. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Jag har köpt en extern hårddisk nu på 1TB och håller i skrivande stund på att ladda över filer, bilder, m.m till en storlek av 79gb. Sen ska jag omformatera datorn med skivan jag fick med när jag köpte datorn.
Tack för er hjälp!
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Se till att du inte kopierar viruset bara
![]() som sagt, det där viruset är rätt snällt, så det är rätt lätt att stänga av själv
![]() |
#11 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Sådär, Windows är nu ominstallerat, allt gick bra! Har sökt igenom den externa hårddisken med McAfee, och inget hittades
![]() ![]()
![]() |
#13 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Måste bara fråga om du inte har en recovery-partition på din dator? Windows 7 brukar ju ha det(oftast två programvaror på dem märkesbundna datorerna).
Mycket enklare blir det inte i mina ögon, speciellt när man ska förklara det för någon som inte har sama vana med datorer!(jobbar extra på Elgigantens PC-support ![]() |
![]() |
![]() |