Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-19, 21:18   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Trainz utvisad, Auran varnar

Svenolovs signalpaket och Korvtigers signalsäkerhetspaket samt samtliga lok och vagnar kopplat till STL plus annat (Tor exempelvis) slogs ut med kraft i söndags. Inget gick att använda. Så mycket rött i Content har jag aldrig haft – och jag är van vid sådant.

Detta kan ha skett (OBS kan ha, inte har) när jag installerade ångfartyget Tor – dock tror jag att här finns en samverkande kedja av något slag. Ett återkommande tema var att scriptfilen inte gick att läsa.

Vad som hände finns utförligt dokumenterat, men tas inte upp här.

Konsekvensen av detta var att jag tog ett drastiskt grepp och avinstallerade Trainz 2009 Lät även hela lokalmappen följa med till papperskorgen. Tanken var att jag skulle starta om från blankt läge och följa varenda installation in i detalj. Jag ämnar börja med de rödfärgade objekten.

Idag, måndag, vid middagstid var version 3.1 installerad. Då upptäckte jag till min stora förvåning massor av varningar under Installerat – de flesta av Aurans eget märke.

22 röda varningar, 69 gula varningar!

Tyvärr kan man inte helt ta bort dessa varnade filer, men man kan ju alltid ta bort dem ur Content.

Ett påpekade: Det har varit lite strul med Svenolovs grundbultar och signalsäkerhetspaketet. Detta löstes för några dagar sedan och har fungerat perfekt för mig – ända till den olyckliga söndagen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 23:17   #2
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Ojdå !
Du har tydligen råkat ut för värre problem än jag har haft med Trainz!
Hoppas att allt ordnar sig till slut.
Att radera allt, inklusive local-mappen, ser jag som ett ytterst allvarligt beslut. Det skulle inte ens jag våga mig på. Men nu är det bara att hoppas allt ordnar sig till slut.

Jag har gett upp Trainz 2012 och gått tillbaka till 2010. Bensland lever vidare där. Naturligtvis måste jag göra om väldigt mycket arbete som gått förlorat i 2012. Men skam den som ger sig.
Hälsningar
Gammal 2011-12-21, 13:18   #3
Nils Blid
Medlem

Standard

Jag är förvånad över de uteblivna kommentarerrna att Trainz inbyggda paket innehåller objekt 22 röda varningar och 69 dito gula. Men det är kanske vardagsmat, vad vet jag.

Jag är också förvånad över det ringa intresse för min åtgärd att radera åratals arbete med Trainz. Tyckte nog att de skulle ha väckt större uppmärksamhet.

För att kunna fortsätta att bygga på min påbörjade DEM-bana har jag tvingats installera Ekans grusvägar och räls plus något mer nödvändigt.

Därefter installerade jag Svenolovs och Korvtigers två signalpaket. Resultatet blev ett stort antal frågetecken för saknade kuid-er.

Nu kan jag inte själv leta efter de saknade objekten i Forum, eftersom något av en katastrof inträffade tisdag kväll. Helt plötsligt, utan någon anledning, förändrades Content-rutan. Alla rutorna till vänster (Search, Picklistan, Download helper).

Finns det någon som vet hur man återställer – eller får jag fortsätta köra solo.

Jag har två datorer med 2009 vers 3.3. Gemensamt för de båda är frågetecken för samma kuidnummer i STW Vägskydd Signalfix v2.9.. Framför allt saknas kuid:36713:1074 men också kuid:36713:27335. Nån som vet?

När det gäller signalsäkerhetspaketen saknas kuid-er. Viktigast är tydligen avsaknaden av kuid:177292:209001 i MSL Auto Library 3.11.2.b1 och Signal Library 3.11.2.b1. Osynlig Master och Signal Library saknar kuid:177292:209011:1.

Problem är att ovannämnda kuidnummer går i varandra, korsvis på något sätt.

När det gäller semaforer hänvisar jag till bifogad bild. Anmärkningsvärt är att Vingvisare är med eftersom Vingvisaren är helt OK.

För julefridens skull; svara.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg T-semafor vit 3.jpg (141.5 KB, 196 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 17:24   #4
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

De första två kuiderna är STW-grejer, kommer med vägskyddspaketet.

De sista två är MSL grejer som skall följa med om du laddar ned scriptbiblioteket och installerar detta korrekt.
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30662

Senast redigerad av korvtiger den 2011-12-21 klockan 17:26.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 19:41   #5
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Ja, tydligen är det en del som har problem med att installera allt i rätt ordning. Så jag har tagit bort allt gammalt, och ersatt det med det nya, i en komplett installation i en cdp-fil.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-12-21 klockan 19:43.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 20:42   #6
Nils Blid
Medlem

Standard

Julens glada budskap, Svenolov

Jag bugar, rullar och tackar. Nu kan jag få sova och slipper bekymra mig över problem med det bästa vi har i Trainz - mjaa O- och Ds-loken förstås undantagna.

Nu har jag ju ett lager fyllt med gamla cdp-filer av ditt märke. Dessa skall väl sopas bort och ersätta med dagens två CDP-filer. Detta innebär väl då också att Auto Library 3.31.b1 skall upp på sopskyffeln?

Med andra ord; jag har inga elaka frågetecken kvar i Content - frånsett de vanliga för lutningsstolpar av 2004 års modell.

Svenolov och Korvtiger; ni är värda en riktig god jul.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 14:40   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg

Idag, måndag, vid middagstid var version 3.1 installerad. Då upptäckte jag till min stora förvåning massor av varningar under Installerat – de flesta av Aurans eget märke.

22 röda varningar, 69 gula varningar!

Tyvärr kan man inte helt ta bort dessa varnade filer, men man kan ju alltid ta bort dem ur Content.

Nisse
Kom på en sak, angående Aurans material.

Vid din uppdatering, så misstänker jag. Att du svarade OK på allt, för att få det överskrivet. För inte satt du väl och godkände objekt efter objekt vid installationen.

Då har du säkert öppnat och sedan commitat även inbyggda objekt och sedan fått varningarna på Aurans objekt.

Har du provat, att köra Edit/Revert to Original på Aurans material?????
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (142.0 KB, 127 visningar)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:29.