Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-14, 16:39   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Fått nog av 2012!

I går, tisdag, lade jag ut en reviderad version av Svensk cab-bana med modernt signalsystem för Tranz 2010. Tanken var sedan att lägga ut samma bana för 2012 för dom som inhandlat detta usla peogram.

Revideringen för 2012 skulle ske i två etapper. Första delen, en tredjedel av banan, färdigställdes på tisdagen problemfritt. Andra delen blev klar för testkörning onsdag em. Det blev blev ett stort fiasko.

Samtliga stolpsignaler hade gått upp i rök förutom JVS-X, samtliga vägskydd - både svs och STL - hade massakrerats - men vad värre var; inget finns kvar i databasen. Jag arbetar och sparar i sessionen (viktigt när man jobbar med signaler). Givetvis sparar jag, efter bästa förmåga, i routen också.

Routen ser lika eländig ut som sessionen.

Anledningen är med största säkerhet att spara-funktionen i 2012 är vidrigt dålig och pepprad med obegripliga meddelanden. Lagerhanteringen i 2010 är ett osäkerhetsproblem när man arbetar i sessionsläget, men kan lätt undvikas. Spara-funktionen i 2010 fungerar; man sparar sessionen och mergar den till routen.

Jag har tidigare varit starkt irriterad över 2012, men nu är måttet rågat.

Det blir ingen 2012-bana. Mitt liv har förkortats tillräckligt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 19:37   #2
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Det var tråkigt att höra, men jag förstår dig. För mig har samtliga moderna hastighetskyltar försvunnit så nu använder jag de "gamla" moderna skyltarna.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 22:01   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NEBO Visa inlägg
Det var tråkigt att höra, men jag förstår dig. För mig har samtliga moderna hastighetskyltar försvunnit så nu använder jag de "gamla" moderna skyltarna.
Först en fråga: Har du 2012?

Om du går in i minimappen så skall hastighetssignalerna ligger kvar i den. Om inte. så har du råkat ut för samma fel som jag - det vill säga bortsopade ur databasen.

Sånt ska inte kunna ske - och får inte ske.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 22:04   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Med risk att bli tjatig...

... men TS2012 var ett försök av N3V att komma "ifatt och förbi" andra simulatortillverkare genom att introducera "MULTIKÖRNING". Tyvärr ägnades väl all tid åt att får "Multiplayer" att fungera - vilket det väl aldrig gjorde(?)
Allt annat fick väl bli TS2009-standard, utan fixar ?

Och se vad vi fick!

Alla väntar vi med bävan och oro på TANE (nästa lyft) med lövskuggor på rullande materiel.

Men vi är väl alla väl "luttrade" vid det här laget !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 08:55   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... men TS2012 var ett försök av N3V att komma "ifatt och förbi" andra simulatortillverkare genom att introducera "MULTIKÖRNING". Tyvärr ägnades väl all tid åt att får "Multiplayer" att fungera - vilket det väl aldrig gjorde(?)
Allt annat fick väl bli TS2009-standard, utan fixar ?

Och se vad vi fick!

Alla väntar vi med bävan och oro på TANE (nästa lyft) med lövskuggor på rullande materiel.

Men vi är väl alla väl "luttrade" vid det här laget !?
Jag är övertygad om att TANE kommer att ha stora buggar och ha problem med kompabiliteten med gammalt innehåll. Detta pga man byter hela motorn i systemet.
Samtidigt så tror jag nog att TANE helt enkelt är nödvändigt. Som vi tydligt ser i TS2012 så har nuvarande motor nått vägs ände. Detta innebär att man koncentrerar sig på tjafs som är enkelt att lägga till (multiplayer) och som man ändå inte gör fullt ut (allt måste ligga på DLS).
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 09:34   #6
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Anledningen är med största säkerhet att spara-funktionen i 2012 är vidrigt dålig och pepprad med obegripliga meddelanden. Lagerhanteringen i 2010 är ett osäkerhetsproblem när man arbetar i sessionsläget, men kan lätt undvikas. Spara-funktionen i 2010 fungerar; man sparar sessionen och mergar den till routen.
Nisse
Hej Nisse.

Vilka "obegripliga meddelanden" får du upp när du använder 2012.
Själv har jag faktiskt inga problem med 2012, inte som du beskriver här.


Men jag bygger inte som du beskriver. Att du gör bygget i session och sen mergar till route layer.

Tekniken som jag använder, och som fungerar. Är att bygga allt i routen, spår, landskap, signaler och annat.

Sen gör jag alla inställningar till signaler och dylika ting i session. Jag har en session som jag kallar för bas.
Det är den som jag utgår ifrån om jag gör någon session för att köra.
Alla ändringar jag gör, om någon inställning har blivit tosig görs i "bas" session.
Jag ändrar aldrig på rutten när jag är i sessions läget (i brist på bättre ord).
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 12:46   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Får nog hålla med baloo här, har inte upplevt några problem med 2012 (plus att jag använder samma byggteknik som "björnen") då det gäller själva spelet.
Däremot finns det en drös andra saker som JAG personligen har lite svårt att acceptera som "godkänt", men det tänker jag inte "gnälla" om här.

Och när det gäller kommande TANE, vore väl högst besynerligt om det inte skulle vara belamrat med div fel å buggar i första utgåvan, finns väl ingen spelleverantör som har klarat av en felfri release av ett "nytt" spel någon gång överhuvudtaget, så varför skulle N3V var den första att lyckas med det, hehe.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 13:39   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Förutsättningen var att den nästan fem mil långa Svensk cabbana 2010 skulle konverteras till 2012. Detta innebar att samtliga signaler - hastighet, ljud, vägskydd m fl - skulle läggas in och/eller konfigureras. Detta förenklas genom att i minimappen finns nödvändiga uppgifter om plats och innehåll. Således gjordes detta i sessionsläget med det ovan nämnda resultatet som följd.

Jag har testat genom att öppna routen och lägga in två hastighetssignaler, tryckte på spara och då fick jag upp ruta 1 nedan. tryckte på spara igen och fick upp ruta 2. Ändrade Default till sessionens namn, sparade och fick upp ruta 3, som frågade om jag ville skriva över. Svar ja, gick ut ur Surveyor och in i banans sessionsläge. Nu fanns hastighetsstolparna. Tämligen omständigt - eller hur...?

Eftersom konverteringen endast handlade om signaler lades dessa in i sessionsläget. Propertyrutan ändrades genomgående från route-lager till sessionslager och sparades genom att default ändrades till sessions namn. Därmed fanns hastighetsstolparna i sessionsläget - men inte i routen.

Att installera testloket Rc3 gick inte trots att ett sådant lok fanns på banan. Den märkliga rutan dyker bara upp när man minst anar det.

Osäkerheten/oron om sparandet lyckats är dock det största problemet.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (214.2 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (242.3 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (222.3 KB, 81 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-16, 12:45   #9
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Jag tror jag har funderat ut vad du gör lite fel Nisse.

Som jag skrev i mitt andra inlägg. Bygg alltid banan i route. Aldrig i Session. Vad jag menar med det är. När du sätter ut signaler, vägskydd, hus, och allt annat. Gör det i route.
Om du gör på det viset, har du alltid grunden till din bana där.
När du sen sparar din route så markerar du "Overwrite existing route and: Do not save session".
Som på din bild. Gör så när du ändrar eller bygger till din bana.

När du sen skall konfigurera inställningar och dylika ting. Gör en Bas session som du har till grund för alla framtida Scenarios.

När du skall ändra eller ställa in signaler, annat. Gör det i "Edit Session". Gör det då i den så kallade Bas Sessionen (eller vad du namnge den som).
När du är färdig med det och skall spara ditt arbete, så sparar du endast sessionen.

Vill du sen göra ett Scenario, gör du det i Basen. Nu kan du, förstås också ställa ut folk, vagnar, lok och annat som du vill använda i Scenariot. När du är färdig med det, sparar du den under ett annat namn. Vilket då innebär att Basen fortfarande är orörd.

När du arbetar i Edit Session, så låser 2012 automatiskt route layer. Så hur du än försöker kan du inte ändra eller flytta något på Landskapet.
Men det du gjorde finns i det nya scenariot.

Har du fler undringar så, fråga på.
Björn
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild%202[1].jpg (160.7 KB, 60 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009