![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Jag har ett 64 mb grafikkort i min maskin...Nu har jag hört att när rutten körs på en annan maskin så blir det annaorlunda jämfört med min maskin....Om jag bytar ut mitt grafikkort till ett 128 mb, hur mycket betyder det jämfört med det gamla....Hur mycket ökar tex fps? Om det blr en ökning? Får jag jämnare grafik med ett 128 mb? Är det lönt? Säg nu inte att jag skall köpa ett med 256 mb för de pengarna finns inte... Utan det får vara ett som är så billigt som möjligt... MVH Kenneth
![]() |
#2 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
![]() Så säg vilket kort du har och vilken prisklass det du har råd att köpa ligger i så kan man ju figurera i bra kort för den prisklassen! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hej igen!
Kortet som jag har är ett Geforce MX 400 64 mb...Så det får bli i den prisklassen som det nya ochså skall vara...Tyvärr så har jag inte råd till något annat, men jag skulle gärna vilja ha ett annat.... Då ställer jag samma frågor som jag ställde tidigare.... MVH Kenneth
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Det som är bra med ditt kort, är att det ger en god förbättringspotential för din dator...
![]() Angående 64M hit eller 128M dit på ett grafikkort, så anser jag nog att det är valet av grafikchipp snarare som fäller avgörande, inte huruvuda det aktuella kortet är bestyckat med 64M eller annat... Om det i huvudsak är MSTS du kör, kan ett gammal Ti4600 vara ett höjdarkort, här finns lite jämförelser mellan ditt kort och ett sådant: http://www20.graphics.tomshardware.c...2.html#aquanox Sånt kort finns dock bara på beg-marknaden och verkar begäras alldeles för mycke pengar för... Om man jämför då i lite nyare tester, så kan man konstatera att oavsett vad för nytt kort du väljer, så får du förbättring: http://www.tomshardware.se/graphic/2..._guide-08.html Här kan man ju använda Ti4600-kortet som referens istället och jämföra med de kort som finns på marknaden idag. Ti4600-kortet är ju redan det runt 3 ggr snabbare än det du har, beroende på vilken test och här ligger det i det lägre skiktet gott o väl... Ett alternativ kan kanske vara det här : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304717&cks=PRL 549 spänn plus frakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Mycket som kan ha betydelse när det gäller prestanda
![]() Som tidigare sas så är chippet viktigare men skillnaden mellan 64 och 128MB på grafikkortet märks mest ju fler objekt med större texturer som banan har. 128MB rymmer ju dubbelt så mycket texturdata och gör att grafikkortet inte behöver använda vanliga minnet så ofta (slöare), eller om inte ens det räcker swapfilen (extremt mycket slöare), eller om inte swapfilen räcker läsa in texturen igen (fruktansvärt hemsk j%&#ligt mycket slöare). Så en viktig sak för bra prestanda i Trainz är även vanliga internminnet, minst 1 GB är nog att rekommendera för skapligt stora banor med mycket olika objekt. Om det ofta "hackar till" och du ser att hårddisken jobbar mycket även efter att du kört igenom banan en gång så räcker antagligen inte minnet till. Men i slutändan är det ju hela systemets prestanda som gäller, du får aldrig bra fps med en P3 500 även om du klämmer dit 4GB ![]()
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Hej alla!
Jag tackar för dessa svaren. Jag har aldrig haft problem med internminnet, 380 mb, utan det är grafiken som spökar i detta fall...Jag märker det när jag kör på en rutt att texturen och tex träd med mera tar lite tid innan det kommer fram, detta på KMJ.... Som tex i Tiger Woods 2004, så när man är på en bana som har mycket grafik runt, tex då många träd, så går allt mycket långsammare när man skall slå än det gör på en bana som inte har så många träd med mera... Anledning till att jag inte vill lägga en massa pengar på denna burken är att: 1. Pengarna finns inte idag 2. Skall köpa ny burk till hösten/jul 2005 Så därför tänkte jag bara inhandla en billigare variant av grafikkort nu.... Så det blir nog något som det som Mazz skrev om som finns på komplett.se, men jag kommer att handla det lokalt... Tack än en gång för alla snabba svar, vilket man alltid får här....
![]() |
#7 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]() Citat:
![]() Vad jag försökte förklara var att även internminnet påverkar hur snabbt grafiken visas... Men jag förstår att det kanske inte är lönt att våga för mycket pengar på nuvarande utan bättre att vänta på helt fräsh dator.
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
380 MB är inte mycket internminne. Jag började med 128 MB och har nu 1024 MB och varje gång jag skaffat mer, så har det märks en förbättring. Speciellt när man arbetar i RE (MSTS).
När det gäller grafikkort, så tycker jag antingen att du ska vänta tills du skaffar nya datorn eller köpa ett som du kan använda nu och sen sätta i nya datorn. Att köpa ett lågbudget nu, är inget bra alternativ (även om du får ett lite bättre än det du har!).
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Jag läste nånstans mellan raderna att det handlade om en dator som hade ett o annat år på nacken, i o m det kort som angavs som utgångskort... Rätta mig om jag har fel, Kenneth..
![]() I min värld skulle jag då vara väldigt försiktig att investera nått djupare i en sån burk. Av ekonomiska skäl, bättre spara slantarna till en nyare senare kanske. Grafik-kortet har dock en påtaglig förbättringspotential, det vet jag av egen erfarenhet i just denna "dator-era" och MSTS / RE användning, som jag gissar är en stor användningsområde just nu. Jag anser nog att 384MB är helt ok för en sån här burk, även om mer minne ALLTID är rätt... Men, det måste ändå ställas i proportion till vad det är för dator-rigg man pratar om och vilken investeringsvilja man kan ha i en sådan. (Ok, en fågel har skvallrat om att vi pratar om en 7-800MHz-burk...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Jo du har helt rätt Mazz (undrar vilken fågel det var!)... Jag vet att mer internminne aldrig skadar, man skall ju helst ösa på vad man kan...Men det minnet jag har i min maskin klarar jag det mesta med som jag kör...Ok, det går lite slött ibland, det kan jag hålla med om, men det som jag kör har jag inga problem med... Men jag behöver ett grafikkort snabbt och billigt eftersom jag kör med ett 32 mb just nu eftersom det andra har pajat ihopa..Därför tänkte jag bara köpa ett billigt kort så att jag kan använda datorn till det jag håller på med nu, nämligen bygga i RE... Jag funderar nämligen på att bygga ihop en ny maskin senare under året om ekonomin tillåter det och då skall det bli ett vassare grafikkort ochså.... MVH Kenneth
![]() |
#11 |
Guest
|
![]()
Angående ram-minne så installera FreeRAM XP PRO, som optimerar (frigör) ramminne på datorer med Windows XP. Det finns på www.yourwaresolutions.com och är gratis..
Om t.ex. träd i spel dyker upp sent så skulle jag tippa på att det snarare beror på en kort "viewing distance" -inställning än segt grafikkort. |
![]() |