Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-29, 22:20   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard Hjälp med animation önskas

Hej!
Tänkte försöka mig på en enkel animering av en last (bulk-load). Jag försöker följa guiden som finns hos World of Trainz:
http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...LoadTutTRS.htm
Desvärre så verkar jag ha kört fast.

Under "Figure 3 Directory structure" står följande att läsa:
"Select the b.r.load01 and click on the "Set Key" and the then the "Key" button. This will set a key at the current location of the b.r.load01."
Jag förstår inte vilka knappar som menas. Jag tror att denna tutorial är gjord för 3d Studio Max, men det borde väl fungera på något liknande sätt i gmax också, eller har jag fel?

Finns det någon som kan hjälpa mig på rätt väg igen?
mvh .... Mats

Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 14:09.
MatsH besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 23:02   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Hej

När jag gjorde min lilla saftblandare så stötte jag på samma problem.

Keys är antagligen keyframes som bestämmer olika positioner i animeringen. För en linjär animering så räcker det tydligen att ange start och slutpunkter. För cirkulär så fick jag ange varje frame.

Kommer inte exakt ihåg men har för mig att dessa sätts ut automatiskt i gmax bara man klicka på nummret i "animation-baren" för vilken frame det skall tillhöra.

Bara klicka en frame och sedan flytta dummy'n.

Kan inte starta gmax just nu men om inte mitt minne sviker så var det så jag gjorde.

EDIT: Kolla Fan tutorial så ser du mer om keyframes:
http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...mFanTutTRS.htm

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-04-29 klockan 23:04.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 23:28   #3
MatsH

Standard

Tackar Patrik!
Provade just, och det fungerade bra. Jag ska finslipa det hela i morgon efter jobbet, men nu är det dags att sova.
God natt .... Mats
Gammal 2005-04-30, 21:05   #4
MatsH

Standard

Hej igen!
Hoppas på lite mer hjälp. Jag har problem med både load.im och load.kin i Trainz. Jag provade med load-filerna från Uadh på min vagn och det fungerade. Detta borde betyda att config filen och .gs-filen är riktiga, men när jag provar med mina load-filer så dyker animationen inte upp och load.im ligger på spåret under vagnen redan från början. Det enda som fungerar är texture-replacement funktionen. Man ska väl vara glad för det lilla antar jag, men det skulle vara roligt om jag fick det att fungera.

Så, som sagt, eftersom uadh-lasten fungerade men inte min så tyder det på att jag missat något i gmax eller i exporten till im/kin. Är det något speciellt man ska tänka på där? Höjden som load.im ligger på till exempel? Hur kommer det sig att den blir synlig som en del av vagnen tro?

När jag slog ihop vagnen med animationen i gmax så fungerade animationen bra och låg på rätt ställe.

Många frågor, precis som vanligt.
mvh .... Mats
Gammal 2005-04-30, 21:23   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Har du gjort detta:

Citat:
To hide the load when the gondola is empty I moved the b.r.load01 1000 metres or 1 kilometre below ground. Moving the load this far down should allow the gondola to pass over any bridge without the load showing. Once you have moved the b.r.load01 and the linked Load01 below ground then you need to create an animation key for this location.
Tutorialen är lite otydligt skriven tycker jag men kan det vara så att första framen så skall lasten vara 1000 meter under jord för att säkert inte synas. Sen frame 2 så flyttar man upp den till 0 eller botten på vagnen där lastanimeringen skall börja synas.
Till slut så markerar du sista framen och flyttar b.r.load01 till fullast position.

Observera att det är bara dummyn man skall behöva flytta.

Har ju aldrig gjort någon last själv så ingen aning egentligen

EDIT: Förresten, prova att flytta upp b.r.main så de två dummy'sarna aldrig möts.
Gammal 2005-04-30, 21:58   #6
MatsH

Standard

Hallå!
Ja, det känns som om det saknas vissa steg i den där guiden. Kanske man ska ha mer förkunskaper först.

I alla fall så har jag satt b.r.load01 till -1000m i första rutan, därefter botten på vagnen och sista rutan vid full last. När jag sänker ner b.r.load01 så följer ju även Load01 med eftersom dom är länkade. Detta blir ju .kin-filen.

När det däremot gäller .im-filen så vet jag inte ifall jag även där ska sänka Load01 till -1000m. Jag provade det, och då blev vagnen knappt synlig i prewiew-rutan i Surveyor. Det verkade som om vagnen och Load01 blev ett enda 1km stort objekt med vagnen överst och Load01 i botten. Nu har jag Load01 på 0 meter men då ligger den som sagt på spåret under vagnen direkt jag startar Surveyor, trots att vagnen är olastad.

Jag ska prova ditt tips med att höja b.r.main. Tack så mycket för all hjälp. Förhoppningsvis så ska det gå bättre nu.
mvh .... Mats

EDIT: DOH! Jag är så Dum!
Hittade felet nu. Jag exporterade Load.im UTAN Dummies. Trodde att dessa endast behövdes i animeringen. Nu fungerar det.

Senast redigerad av MatsH den 2005-04-30 klockan 22:25.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-30, 22:40   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Ah, skönt!

Såna fel kan reta gallfeber på en
Gammal 2005-05-01, 13:50   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Gjorde ett försök för att få vagnen att ta last.
Kopierade då av från Eaos config och la in i min.
Hade mina misstankar att detta inte skulle gå och fick det halvt bekräftat.
Vagnen tar emot last (Woodchip), men lasten blir inte synlig.
Antar att jag här behöver sätta ut några liknande punkter som jag fick göra för boggin eller sådana där dummies som ni kallar dom för. På vagnen i Gmax, för att senare kunna se lasten.

Är jag ute på fel spår, tro.

Bengan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg elos09.jpg (131.8 KB, 98 visningar)
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-01, 23:46   #9
MatsH

Standard

Hej Bengan!
Jag är absolut nybörjare på detta med animerad last så detta stämmer säkert inte till hundra procent.

Du behöver inte placera ut några lastpunkter för att din vagn ska kunna ta last. Om lasten består av objekt (containers, lastpallar, pappersrullar och dylikt) så behöver du göra det men när det handlar om sk bulk-load, alltså flis, grus, kol mm så använder man istället en mesh (3d-modell av lasten) och en animering.

Det ska gå att göra som du tänker, men om din vagn har andra mått än vagnen du kopierar lasten ifrån så kan det se lite konstigt ut. Hur mycket av config-filen kopierade du? Har du även kopierat load-delen som finns under mesh-table? Dessutom behöver du kopiera katalogen "load" som du hittar i body-katalogen. Det är i den som mesh-filen och animationen ligger. Du behöver också ha en script-fil som slutar på .gs som ligger i samma katalog som config-filen.

Hoppas att detta hjälper dig något.
mvh .... Mats
Gammal 2005-05-02, 10:04   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Har bara provat att kopiera av från configen.

mesh-table & queues

Ska sätta mig och öppna mappen för Eaos nu och se om jag hittar det andra.

Återkommer med resultat.

EDIT: Provat att lägga in det som fanns med Eaos-vagnen, samt bytt namn lite hit och dit. Har inte gått så himla bra och vid det sista testet. Fick jag upp en massa rutor i Trainz om scriptfel. Tappade då lusten för vagnen ett tag framöver, får väl se när den dyker upp igen.

Bengan.

Senast redigerad av Bengan den 2005-05-02 klockan 14:08.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:54.