![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Två frågor angående texturer och prestanda:
1: Jag brukar hålla inne snabbtangenten för rotation under tiden som man målar med en textur. På så vis roteras den konstant och man undviker rutmönster. MEN, då är frågan kan detta påverka prestandan negativt? Borde inte göra det eftersom kartan väl måste lagra dessa värden för varje ruta oavsett. 2: Har ibland läst inlägg där man påstår att om man målar över en textur med någon annan så finns fortfarande den gamla kvar under... Detta måste väl ändå vara fel? För mig verkar det mera logiskt att när en ruta målas över med en ny textur så tas datan för den gamla bort. Så efter att man helt målat över alla rutor med den nya texturen så borde alla referenser till den gamla försvinna ifrån kartan. Annars riskerar man ju att många texturer laddas i minnet i onödan... Någon som kan svaren på dessa? Vore bra ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
![]()
Provade nyss med att lägga ut en textur över en annan, för att sedan radera den övre texturens katalog.
Resultatet blev att bägge texturer var borta, det enda som syntes var en förskjutning av rutnätet som det brukar se ut på layouter med saknade "textur dependencies”.
__________________
![]() ![]() ![]() /Harry |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Hej Patrik!
På min gamla dator hade jag problem med roterade texturer. Om jag tog ett tomt baseboard och målade en standardtextur med den rotation som du beskriver så hackade tågen fram och det hela blev nästan ospelbart. Jag lyckades aldrig få klarhet i vad det berodde på, men det började efter det att jag bytte grafikkort till ett Radeon 9600Pro 128MB. Hade ett GeForce kort med sämre prestanda innan men då fungerade allting bra. Jag postade en fråga på Aurans forum, men på svaren jag fick så lät det som om ingen hört talas om det förut. Datorn i övrigt var inte så dålig (3,2GHz, 1024MB RAM) så jag tror knappast att det berodde på det. Med min nya dator och grafikkort(GeForce 6800 GT 256MB) så har jag inga problem med roterade texturer. Kanske inte mycket till svar på din fråga, men ändå. ![]() mvh .... Mats
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
STW-member
|
![]()
jag tror inte det gör någon skillnad om du texturroterar eftersom den ändå måste läsa en variabel för åt vilket håll texturen är vriden.
Om jag minns rätt så kan du ha 5 marktexturer "på varandra". Jag tror allt under försvinner om du heltäckningsmålar marken med en ny textur som verkligen täcker överallt. Det går ju enkelt att göra ett test om du först målar en eller två texturer på ett tomt baseboard, sparar, kolla i config (eller mha trainzobjectz) efter de två textur-kuidsen, in i trainz igen och måla över hela baseboardet med en ny textur och se om nån av de gamla texturerna fortfarande finns kvar i configen. /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Har var det minsann många bra svar!
Tack för det! Men MatsHs problem på ATI kortet verkar ju skumt? Jag har själv ett Radeon 9800 pro, hmm... Det jag märkt är att det hackar nåt grymt när man målar texturen med rotationsknappen nere i surveyor men det är kanske inte så konstigt. Tänkte ju börja på nytt efter TRS2006 och vore ju bra att ha lite mera kött på benen den här gången. Men slutsatsen av tråden blir väl ändå att jag trodde rätt tror jag ![]() Keifer: bra test, där har vi en med huvet på skaft! ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Jag sökte lite på Aurans forum och hittade denna tråd:
http://forums.auran.com/TRS2004/foru...rotate+texture Där nämner man något jag inte tänkt på, nämligen att när texturen roteras så tar det mera datorkraft att räkna ut hur de skall "smälta samman"! Så kanske man bör vara försiktig med rotering och inte göra som ovan utan istället rotare lite här o var? Detta är intressant: Citat:
Citat:
Intressant detta... Vore ju dumt att rotera för mycket om det leder till sämre prestanda. EDIT: Hittade även en bra tutorial om texturering och där rekommenderar man faktiskt rotering med knappen nertryckt? http://forums.auran.com/TRS2004/foru...rotate+texture
__________________
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-19 klockan 23:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
Har missat detta med rotation, vilken knapp är det man håller ner?
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Härligt att höra att det är fler som missat, själv lärde jag mig igår efter tips här på forumet. Knappen är denna som man sätter ut över (kommer inte på vad dom heter) t.ex. á och é. Knappen mellan ?/+ och backsteget. Bengan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
![]()
Det är många som inte kan/vill rotera.
På Aurans forum kan man se de mest fantastiska layouter där "schackmönstren" i texureringen tar ner helheten rejält.
__________________
![]() ![]() ![]() /Harry |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Flyttar över det sista jag har skrivit i en annan tråd
http://217.197.57.186/forum/showthre...2196#post72196 Börjar bli lite orolig, angående överlappning av texturer. På många ställen har man bara målat över med nya texturer. Kan säkert vara 10-20 som ligger över varandra på vissa ställen. För mig har det varit lättare att måla över, än att köra undo för varje steg. Då det inte har gått att köra delete på texturerna för mig, som det har varit för objekten. Kanske är det någon annan knapp som jag inte har lärt mig. Tycker att det måste finnas något annat sätt än undo. För när det väl är sparat, så är det ju kört sedan att backa tillbaka. Någon som har tips. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
![]()
Jag tyckte precis att vi kom fram till att totalt övermålade texturer inte finns kvar?
__________________
![]() ![]() ![]() /Harry |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
![]()
Kollade återigen att måla över fixturer med varandra.
Kollade denna gång i layoutens config, och så fort man använder en ny textur och sparar så dyker den texturens kuid upp. Målar man över eller använder undo så försvinner inte någon kuid. Det verkar som om en gång använda texturer finns kvar för alltid. Finns det något annat tillfälle när layouters configfiler uppdateras annat än när man sparar? Är lite ställd just nu.
__________________
![]() ![]() ![]() /Harry |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Skönt att höra (läsa). Har suttit ett par timmar nu och testat för att försöka klura ut det som du först hade skrivit och bara kommit fram till samma sak som du skriver nu. Bengan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Hmm...
Menar du nu att texturen ändå finns kvar i mappens config trots att den är helt övermålad och kartan är sparad? Verkar ju väldigt dumt ![]() En sista utväg är väl då att tillfälligt ta bort de texurers mapp som man inte vill ha på kartan längre och sedan ladda kartan och välja "Delete missing assets"? Men det är ju ett himla jobb att hitta rätt kuid och säkert veta vad man använder och inte på en stor karta... Sen det här med rotation och prestanda... Hatar när man inte kan komma fram till ett klart svar!
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Jag gjorde ett litet test nu med Fraps.
1 - Ny karta med 4 baseboards fyllda med en textur och ett antal dubbelspår för att få upp polygonantalet. Körde med 10 stycken "SD45 undecorated" för dessa har mycket polys. 2 - Samma karta men nu fyller jag på med ytterligare 3 texturer som jag hela tiden roterar under målning med knappen intryckt. Sen kopierar jag en bit och klistrar in överallt för att ytterligare få lager. Nu är alla baseboards fyllda med texturer som är roterade till max! Sparar som ny karta. Kör båda så att kameran följer första loket och zommar ut så man ser bakom sista. Resultat: Karta 1: 36 FPS konstant vid full hastighet. Karta 2: 36 FPS konstant vid full hastighet. Detta utan något hack alls ![]() Kanske man måste ha mera objekt för att skillnaden skall märkas men antalet polygoner borde vara skapligt hög. EDIT: Mitt system är P4 2.4GHz 1 GB DDR400 ATI 9800 Pro 128MB Kör upplösning 1280x960
__________________
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-20 klockan 19:08. |
![]() |
![]() |