Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-19, 10:28   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Question Texturer och prestanda

Två frågor angående texturer och prestanda:

1: Jag brukar hålla inne snabbtangenten för rotation under tiden som man målar med en textur. På så vis roteras den konstant och man undviker rutmönster.
MEN, då är frågan kan detta påverka prestandan negativt? Borde inte göra det eftersom kartan väl måste lagra dessa värden för varje ruta oavsett.

2: Har ibland läst inlägg där man påstår att om man målar över en textur med någon annan så finns fortfarande den gamla kvar under... Detta måste väl ändå vara fel?
För mig verkar det mera logiskt att när en ruta målas över med en ny textur så tas datan för den gamla bort. Så efter att man helt målat över alla rutor med den nya texturen så borde alla referenser till den gamla försvinna ifrån kartan. Annars riskerar man ju att många texturer laddas i minnet i onödan...

Någon som kan svaren på dessa? Vore bra
Gammal 2005-07-19, 11:50   #2
Kiefer
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Standard

Provade nyss med att lägga ut en textur över en annan, för att sedan radera den övre texturens katalog.
Resultatet blev att bägge texturer var borta, det enda som syntes var en förskjutning av rutnätet som det brukar se ut på layouter med saknade "textur dependencies”.

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-19, 11:58   #3
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Hej Patrik!
På min gamla dator hade jag problem med roterade texturer. Om jag tog ett tomt baseboard och målade en standardtextur med den rotation som du beskriver så hackade tågen fram och det hela blev nästan ospelbart.

Jag lyckades aldrig få klarhet i vad det berodde på, men det började efter det att jag bytte grafikkort till ett Radeon 9600Pro 128MB. Hade ett GeForce kort med sämre prestanda innan men då fungerade allting bra. Jag postade en fråga på Aurans forum, men på svaren jag fick så lät det som om ingen hört talas om det förut.

Datorn i övrigt var inte så dålig (3,2GHz, 1024MB RAM) så jag tror knappast att det berodde på det. Med min nya dator och grafikkort(GeForce 6800 GT 256MB) så har jag inga problem med roterade texturer.

Kanske inte mycket till svar på din fråga, men ändå.
mvh .... Mats
Gammal 2005-07-19, 15:56   #4
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

jag tror inte det gör någon skillnad om du texturroterar eftersom den ändå måste läsa en variabel för åt vilket håll texturen är vriden.

Om jag minns rätt så kan du ha 5 marktexturer "på varandra". Jag tror allt under försvinner om du heltäckningsmålar marken med en ny textur som verkligen täcker överallt. Det går ju enkelt att göra ett test om du först målar en eller två texturer på ett tomt baseboard, sparar, kolla i config (eller mha trainzobjectz) efter de två textur-kuidsen, in i trainz igen och måla över hela baseboardet med en ny textur och se om nån av de gamla texturerna fortfarande finns kvar i configen.

/Tomas
Gammal 2005-07-19, 20:18   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Har var det minsann många bra svar!

Tack för det!

Men MatsHs problem på ATI kortet verkar ju skumt? Jag har själv ett Radeon 9800 pro, hmm... Det jag märkt är att det hackar nåt grymt när man målar texturen med rotationsknappen nere i surveyor men det är kanske inte så konstigt.

Tänkte ju börja på nytt efter TRS2006 och vore ju bra att ha lite mera kött på benen den här gången.

Men slutsatsen av tråden blir väl ändå att jag trodde rätt tror jag

Keifer: bra test, där har vi en med huvet på skaft!
Gammal 2005-07-19, 23:25   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Jag sökte lite på Aurans forum och hittade denna tråd:
http://forums.auran.com/TRS2004/foru...rotate+texture

Där nämner man något jag inte tänkt på, nämligen att när texturen roteras så tar det mera datorkraft att räkna ut hur de skall "smälta samman"!
Så kanske man bör vara försiktig med rotering och inte göra som ovan utan istället rotare lite här o var?

Detta är intressant:
Citat:
A rotated texture has to be calculated different from the original, so if you use the same texture next to each other but rotate one part of it the computer will then have to double its calculation hence slowing down. A texture is like a photo, if you rotate a photo then you will get blurring as your computer tries to redraw the photo at a differing angle and blend the colours together.
Även detta:
Citat:
Another thing to watch out for is the radius you set to do the painting. Too large a radius to some extent negates the effect of using rotation.

The number of layers of texture you see depends on your performance settings (on the Surveyor Menu). I set this to the maximum while texturing (ie 4 layers), but cut it back to 2 layers the rest of the time. I find the improvement in appearance at the highest setting is not worth the performance trade off on my midrange performance PC. The reason I set to max while texturing is that texturing applied at the minimum setting results in gaps when viewed at the highest setting.
När han pratar om antal lager, var finns den inställningen?

Intressant detta...
Vore ju dumt att rotera för mycket om det leder till sämre prestanda.

EDIT:
Hittade även en bra tutorial om texturering och där rekommenderar man faktiskt rotering med knappen nertryckt?
http://forums.auran.com/TRS2004/foru...rotate+texture

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-19 klockan 23:38.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-20, 06:34   #7
hgkn
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Standard

Har missat detta med rotation, vilken knapp är det man håller ner?
Gammal 2005-07-20, 06:50   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hgkn
Har missat detta med rotation, vilken knapp är det man håller ner?
Hahaha. Kan du inte det. Det har jag kunnat ett par timmar tillbaka.

Härligt att höra att det är fler som missat, själv lärde jag mig igår efter tips här på forumet.

Knappen är denna som man sätter ut över (kommer inte på vad dom heter) t.ex. á och é. Knappen mellan ?/+ och backsteget.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-20, 07:16   #9
Kiefer
Medlem

Standard

Det är många som inte kan/vill rotera.
På Aurans forum kan man se de mest fantastiska layouter där "schackmönstren" i texureringen tar ner helheten rejält.

/Harry
Gammal 2005-07-20, 11:42   #10
Bengan

Standard

Flyttar över det sista jag har skrivit i en annan tråd

http://217.197.57.186/forum/showthre...2196#post72196

Börjar bli lite orolig, angående överlappning av texturer.
På många ställen har man bara målat över med nya texturer.
Kan säkert vara 10-20 som ligger över varandra på vissa ställen.

För mig har det varit lättare att måla över, än att köra undo för varje steg.
Då det inte har gått att köra delete på texturerna för mig, som det har varit för objekten. Kanske är det någon annan knapp som jag inte har lärt mig.

Tycker att det måste finnas något annat sätt än undo.
För när det väl är sparat, så är det ju kört sedan att backa tillbaka.

Någon som har tips.

Bengan.
Gammal 2005-07-20, 11:49   #11
Kiefer
Medlem

Standard

Jag tyckte precis att vi kom fram till att totalt övermålade texturer inte finns kvar?

/Harry
Gammal 2005-07-20, 12:24   #12
Kiefer
Medlem

Standard

Kollade återigen att måla över fixturer med varandra.
Kollade denna gång i layoutens config, och så fort man använder en ny textur och sparar så dyker den texturens kuid upp.
Målar man över eller använder undo så försvinner inte någon kuid.
Det verkar som om en gång använda texturer finns kvar för alltid.
Finns det något annat tillfälle när layouters configfiler uppdateras annat än när man sparar?

Är lite ställd just nu.

/Harry
Gammal 2005-07-20, 16:34   #13
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer
Kollade återigen att måla över fixturer med varandra.
Kollade denna gång i layoutens config, och så fort man använder en ny textur och sparar så dyker den texturens kuid upp.
Målar man över eller använder undo så försvinner inte någon kuid.
Det verkar som om en gång använda texturer finns kvar för alltid.
Finns det något annat tillfälle när layouters configfiler uppdateras annat än när man sparar?

Är lite ställd just nu.
Phuu.
Skönt att höra (läsa).
Har suttit ett par timmar nu och testat för att försöka klura ut det som du först hade skrivit och bara kommit fram till samma sak som du skriver nu.

Bengan.
Gammal 2005-07-20, 17:57   #14
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Hmm...

Menar du nu att texturen ändå finns kvar i mappens config trots att den är helt övermålad och kartan är sparad?

Verkar ju väldigt dumt

En sista utväg är väl då att tillfälligt ta bort de texurers mapp som man inte vill ha på kartan längre och sedan ladda kartan och välja "Delete missing assets"?

Men det är ju ett himla jobb att hitta rätt kuid och säkert veta vad man använder och inte på en stor karta...

Sen det här med rotation och prestanda... Hatar när man inte kan komma fram till ett klart svar!
Gammal 2005-07-20, 19:05   #15
Deskgrunt
Hedersmedlem

Exclamation Gjorde ett litet test!

Jag gjorde ett litet test nu med Fraps.

1 - Ny karta med 4 baseboards fyllda med en textur och ett antal dubbelspår för att få upp polygonantalet. Körde med 10 stycken "SD45 undecorated" för dessa har mycket polys.

2 - Samma karta men nu fyller jag på med ytterligare 3 texturer som jag hela tiden roterar under målning med knappen intryckt. Sen kopierar jag en bit och klistrar in överallt för att ytterligare få lager. Nu är alla baseboards fyllda med texturer som är roterade till max! Sparar som ny karta.

Kör båda så att kameran följer första loket och zommar ut så man ser bakom sista.

Resultat:

Karta 1: 36 FPS konstant vid full hastighet.
Karta 2: 36 FPS konstant vid full hastighet.

Detta utan något hack alls

Kanske man måste ha mera objekt för att skillnaden skall märkas men antalet polygoner borde vara skapligt hög.

EDIT:
Mitt system är
P4 2.4GHz
1 GB DDR400
ATI 9800 Pro 128MB

Kör upplösning 1280x960
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 01_resize.jpg (58.4 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg 03_resize.jpg (68.2 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg 06_resize.jpg (71.1 KB, 91 visningar)

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-20 klockan 19:08.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:16.