Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-28, 19:47   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard [TRS2006] - Import kuider rätt eller fel

Har nu lyckats att föra in kuider från mapp via CMP (efter en ominstallation och svärande. Lyckades på något sätt få bort alla medföljande banor och objekt. Fråga mig inte hur. Kanske dags att försöka läsa lite i manuallen hur man går till väga)

Men nu är frågan. Har dom hamnat rätt. Ligger inte som för i World/dispatcher/downloads. Mina har hamnat i en mapp som heter local.
Är detta rätt. Sen har jag svårt att hitta objecten i Trainz. Det enda jag hittar som har svensk anknytning är STW work shop, men inget där under. Det blir heller ingen region som Sweden, Swe eller Thirdpartsweden eller vad det låg på i Trainz2004. Hittar bara objectet, om jag söker på dess namn direkt t.ex. Ma bland loken, så kommer det fram.

Hmmm, måste jag kämpa igenom hela denna manual tro. Nästan 330 sidor och på engelska. Jag får rysningar.
Gammal 2005-09-28, 20:25   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Ja du Bengan, det blir till att läsa manualen den här gången

Auran har tänkt rätt men inte lyckats få med sökorden i TRS2006 så man får själv lägga in dem.
Kolla i denna tråd hur man själv lägger in sökning på allt svenskt eller sökning på allt av en viss skapare:
http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9755

MatsH har postat med bilder o allt.

Läs även mitt inlägg om hur du själv kan lägga till sökord i CMP och sedan spara sökningar på dessa i TRS.

Tyvärr är inlärningströskeln till TRS2006 lite väl hög och jag undrar egentligen hur en nybörjare till Trainz som aldrig skapat något eget eller öppnat en config reagerar. Speciellt när man börjar ladda hem äldre saker ifrån DLS som måste felkorrigeras.

Det är ju jobbigt nog för de som varit med ett tag att importera allt gammalt ifrån 2004!
Gammal 2005-09-28, 20:38   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tackar Deskgrunt.

Den tråden missade jag, när jag gick igenom för att hitta något eventuellt svar här på forumet.

Hade faktiskt varit rent skönt med en spalt, som enbart handlade om 2006. Så här i början, när det verkar vara så mycket strul med det hela. Var väldigt nära att ge upp Trainz i flera månader igår. För just nu känns det väldigt segt att hålla på. Väldigt krångligt, men säkert väldigt smidigt när man väl har lärt sig. Kanske jag klarar hälften av alla funktioner när nästa variant kommer.

EDIT: Vet du om kuiderna har hamnat rätt för mig.
Gammal 2005-09-28, 21:30   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
EDIT: Vet du om kuiderna har hamnat rätt för mig.
Sorry. glömde svara på det.

När du importerar ett objekt med CMP så hamnar de i fliken Open for Edit. Innan de kan användas så måste du markera allt i den mappen, högerklicka och välja Edit/ Commit.
Då läggs de till i databasen och kan användas i spelet.

TRS2006 har inga mappar som 2004 utan allt läggs i en databas. Skall du ändra på något så måste du först öppna dem genom att välja Edit/ Edit in Explorer. Då öppnas en tillfällig mapp med det objektet. Efter editering så får man igen välja commit för att lägga in i databasen igen...

- Ett råd så här i början är att strunta i alla felvarningar som CMP ger en på gamla objekt och senare editera efterhand som det behövs. I 95% av fallen så funkar objekten ändå om man bortser ifrån den jobbiga felrutan som kommer upp när man öppnar en karta.

- Alla objekt som har något "fel" markeras med ett utropstecken efter commit, för att se vad felet är så högerklicka och välj View errors.

- De objekt som saknar dependencies får en gul pusselbit med frågetecken i listan. Högerklicka och välj "View dependencies" så kommer det upp en ruta. Klicka sedan "View in main list" så kan man där välja vilka som skall laddas ner ifrån DLS.
Tyvärr kan det ju även röra sig om okända saker ifrån hemsidor och då blir det till att leka detektiv.. Då är det bra att ha gamla TRS2004 till hands med och söka med TrainzObjectz i dess installation.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:48.