Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-21, 17:57   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Question Vilket spår ser mest svenskt ut av dessa?

Har kommit fram till att jag måste använda chunky-mesh spår för att få bra prestanda vid bangårdar så nu är frågan vilket spår ser mest svenskt ut?

HP-Trainz båda gråaktiga spår till vänster tycker jag ser skapliga ut och de passar bra att använda den "nya" till huvudlinje och den "gamla" till bangårdar.

Men den bruna längst till höger används av många tyska banor.

Nått tips på andra bra chunky-mesh spår som är skapligt snygga? Jag laddade hem HotTrainz spår men tyckte inte deras chunky-mesh var så fina. Däremot deras vanliga spårpaket är snyggt men tar alldeles för mycket prestanda för stora bangårdar.

Det gör faktiskt väldigt mycket skillnad på prestandan i trainz om man jämför spår med vanliga mesh i 4, 16m sektioner eller chunky-mesh! Dock ser ju de med riktig mesh oftast bättre ut (som exempelvis Tomas spårpaket). Kanske detta även är specifikt till vilket grafikkort/drivrutiner man har, mitt ATI 9800 pro 128mb är tydligen extra känsligt när det gäller trainz...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_323_resize.jpg (195.2 KB, 108 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 18:11   #2
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Tycker dom flesta av Hp:s spår är bra. En ny banvall är grå i början, efter några år är dom brunröda. Så både den grå och den brunröda passar tycker jag, det som avgör mest beror på om det skall vara en ny eller "insliten" banvall.
Om man ser till flytet (frames) så är chunky att föredra, speciellt om man har en detaljerad bana i övrigt.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 20:04   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Hörs ju bra!

En följdfråga med då, hur vanligt är det med träslipers i sverige nu?

Antar att de flesta nyare elektriska sträckor har betongslipers?
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 21:27   #4
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
En följdfråga med då, hur vanligt är det med träslipers i sverige nu?

Antar att de flesta nyare elektriska sträckor har betongslipers?
Generellt:

Nybyggnationer har oftast betongslipers, men annars är det en salig blandning, speciellt på stationer. På linjen och där det är högre en hög sth är det oftast betongslipers.Om man gör en linjerätning och dom gamla träsliperserna är i bra skick så kan dom få vara kvar, annars byts dom ut. Mellan Kungsängen och Bro ligger dom gamla träsliperserna kvar på nedspåret, detta i ett skarvfritt spår och sth 200 km/h.

Tomas m.fl kan nog ge fler exempel på hur det ser ut runt om i riket, en salig blandning.
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-10-21 klockan 21:35.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009