Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-05, 23:16   #1
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard Signaler?

Har tänkt en god stund nu...? Går det att tillverka signaler som går att höja upp från markytan. Det vill säga så man kan få dem hängande vid en vägg, stå på perrongen och dylikt.
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 18:59   #2
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Om du tillverkar den som ett scenery objekt,ja.
Det går nog använda de gamla signalerna ocg byta i configen till scenery istället för ????? ( kind scenery)
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 19:07   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Om du tillverkar den som ett scenery objekt,ja.
Det går nog använda de gamla signalerna ocg byta i configen till scenery istället för ????? ( kind scenery)
Men om du gör dem som scenery object så blir det nog krångligt att få till signalfunktionen för tågen

Det kunde kanske gå om man gjorde som med Tomas luftledningsstolpar att man fick flera olika "skins" med olika höjd att välja mellan. Men hur det skulle skriptas får någon annan svara på
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 19:11   #4
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Att göra som du beskrev Deskgrunt hade varit de ultimata. Hoppas ni förstår vart jag vill komma med signalr som går att höja.
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 03:02   #5
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

de nya signalerna jag har filat på är scenery objects, det är inget svårt med det. Problemet är bara att det är omöjligt (om man inte råkar vara riktigt riktigt duktig på trainzscript) att få till svenskt signalsystem

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 09:13   #6
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Ja, tyvärr är jag inte nån baddare på signalscript...
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 10:57   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
de nya signalerna jag har filat på är scenery objects, det är inget svårt med det. Problemet är bara att det är omöjligt (om man inte råkar vara riktigt riktigt duktig på trainzscript) att få till svenskt signalsystem

/Tomas
Det var intressant, men någon form av trigger för spåret måste väl ingå för block osv?

Tyvärr är det väl omöjligt att få till NÅGOT signalsystem alls med AI-förare

Jag är dålig på hur svenska signaler skall placeras rätt och vilka som skall användas var men det går att få till ett skapligt fungerande system med Pathrule, autopilot osv bara man helt låter bli vanliga AI:n.

Problemet är väl bara att det blir rätt mycket pill och det går ju inte att fixa med enbart signalerna sas utan användare måste kunna sätta upp en massa regler och kommandon.

PÅ min nya bana tänkte jag sätta upp allt med en massa paths med Pathrule, sen använda en trigger före varje path och Path trigger rule tillsammans med Traincontrol.
Använder man då Autopilot till AI-förare samt startar manuella tåg med att först ange destination med Autopilot och sen stoppa o ta över så skall signalsystemet funka och alla växlar läggs om efterhand som man kör över triggern till en ny Path.

Blir alltså en automatisk tågklarerare som funkar med både AI och manuell körning. Fast som sagt, mycket pill och återstår att testa på längre sträckor med flera paths (block) efter varandra
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-11-07 klockan 11:19.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009