![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej!
Jag har laddat ner ett par tågfärjor och försöker nu ta reda på hur man använder de. Någon som vet? Jag har lagt ut osynliga spår från färjeläget. Satte upp en tågfärja. Det tog ett tag innan jag begrep vad som var för och akter. Den fäster inte så bra till järnvägsbryggan. Ser ut som om fören kört en bit in i piren. Rälsen ligger inte rätt mellan tåg och färja. Det är så svårt att lägga osynliga spår för de är faktiskt riktigt osynliga. Ser inte splinepunkterna genom vattnet. Måste ta bort vattnet för att se dem. Måste höja splinepunkterna till samma nivå som färjeläget annars går färjan på botten. När jag kör ombord ett tåg så ser det till en början bra ut. Vagnen kommer nästan helt ombord - men sedan går den rätt igenom durken och sjunker ! Ser helsjukt ut. Så nu hoppas jag någon har bättre erfarenhet och kan ge råd. Hälsningar
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Ja, precis samma sak har hänt för mig! Jag har ställt samma fråga om färjorna på Aurans forum men ingen har haft någon förklaring att komma med.
Det egendomliga är att från början hade jag en annan typ av fel på samma färja. Det gick bra att köra ombord tåget utan att det rasade igenom färjan, men sen när jag startade färjan så stannade tåget kvar på den osynliga rälsen på samma ställe och lastades då av mitt uti sjön. Kul... När jag lägger den osynliga rälsen drar jag den först inne på land. Eftersom höjden relaterar till topografihöjden lyfter jag upp den en bra bit i luften och när jag sedan drar ut spåret över vattnet så hamnar det väl synligt i luften. Därifrån är det lätt att sänka ner den till lagom höjd över vattenytan. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tack för svaret. Jag sökte också på forumet efter detta ämne men lyckades inte. Det verkar också som att färjan måste backa ut från stranden - sedan någonstans vända - för att landa med fören mot land på andra sidan. Då blir det ju att man måste köra båten baklänges en bit ut, följer en osynlig linje 90 grader och sedan växlar tillbaka till ett annat osynligt spår 90 grader uppåt. Nej det där var dålig förklaring, Men det ser väl ut som ett stort Y om du förstår vad jag menar. Det blir väl dessutom en växel mitt ute i vattnet, med grönt och rött....
Jag testade både med "Holger Danske" och "Rail Ferry" men fick samma resultat på båda. Alltså att tåget gick rätt ner i spat. Jag försöker minnas var jag sett skaparen "Vulcan"'s instruktioner någonstans..... Jag tror jag släpper det här snart och håller mig på land :-) Jag måste erkänna att jag både är imponerad och lite avundsjuk (!) på hur bra du lyckats med ditt projekt. Suveränt är nog ordet. Hälsningar
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]() Citat:
![]()
![]() M.v.h Rojje Senast redigerad av Rojje den 2006-03-28 klockan 21:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack Rojje!
Det var den jag hade sett någonstans. Nu skall jag pröva igen. Mina tåg stannar till vid en liten stad som ligger vid en större flod. På motsatta sidan är strandlinjen alltför hög för en bro. Jag tänkte skeppa ner tåget längre neråt floden för att landa på andra sidan där stranden är lägre. Hälsningar
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Tack för tipset Roger!
Jag har inte hunnit praktisera anvisningarna på sidan ännu, men lösningen finns säkert där. Bl. a. står det att lok är för tunga (!) så det är väl därför de hamnar på sjöbottnen... Det hade man knappast räknat ut på egen hand. Tack för dina vänliga ord Benke! Jag har ju hunnit en bit på vägen med rutten nu men mycket kvarstår. Man kan ju bygga på många olika sätt. Jag har förstått att många gör helt färdigt allt eftersom banan växer, själv har det blivit så att jag gjort själva spårdragningen nästan komplett från början för att sedan återvända och komplettera med de finare detaljerna runt ikring. Jag har varit lite rädd för att annars riskera få ett så detaljerat bygge att det kunnat bli problem med laddhack senare allt eftersom banan växer sig större. Genom att istället återvända för detaljeringen kan jag nu hålla på tills datorn (eller jag själv) storknar. Därför har jag nu mycket signalreglering, buskar. träd och gräs och tusen andra saker kvar att sätta ut och förbättra. Jag skulle också gärna vilja byta ut luftledningen mot Tomas snygga saker. Nu blir det nog mest vår- och sommaraktiviteter ett tag, så banbygget får väl anstå till hösten, vilket kanske också kan vara bra för kreativiteten och lite nya idéer också kanske... Håkan |
![]() |
![]() |