Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-27, 13:45   #1
Labonte
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Labonte
Standard några rookie frågor!

Hej!

Försöker lära mig lite landskapsdesign, så jag sitter och försöker göra det lokala industrispåret i Ljungaverk (Ljungaverks lastplats (Ljun) ), men det är några saker jag inte får till som jag vill ha det, och som det verkligen ser ut i verkligheten,

1. sluttnignar i landskap, hur får man till dom så det är jämnt och fin sluttning hela vägen tills det planar ut, jag får bara till något som mest kan jämnföras med en puckelpist modell större

2. kan man få en mindre omkrets på själv "ringen" man målar med och justerar landskapet med, har ställt in den på den minsta radien men den är fortfarande på tok för stor

kommer väl flera så småningom

/Daniel
Labonte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 14:06   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Hej!
Sluttningar kan man göra på lite olika sätt. Jag brukar använda mig av framförallt två metoder.

1. Använda höjdverktyget. Sätt radien på högsta och känsligheten ganska lågt. Därefter sveper du över banan. Ju långsammare du rör verktyget, desdå högre kullar får du. Stå inte still helt bara utan se till att röra dig över banan hela tiden, då blir det bäst resultat tycker jag.

2. Använda displacement maps. Detta hittar du under advanced i topology-menyn. Välj först markeringsverktyget (grön ring på min bild). Därefter markerar du hur stort område som ska påverkas (vit streckad linje runt området). Sedan trycker du bara på fill-knappen (under markeringsverktyget). Se till att du valt "Slope" först. Det finns en hel del olika maps att välja emellan. Riktning och kraft väljer du med "Direction" och "Threshold".

Om du vill ha jämn mark under ett spår så är det bara att välja höjd i båda ändarna av spåret och sedan använda "Smooth spline hight" så anpassar sig marken efter spåret.

Vad gäller målning så går det nog inte att få mindre än den minsta cirkeln tyvärr.

Hoppas att det hjälper något.
mvh .... Mats

Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 14:06.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 14:11   #3
Labonte
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Labonte
Standard

Tackar, ja de där hjälper garranterat

återkommer om de blir något problem
Labonte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.