Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-23, 20:42   #1
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Angry Trådlöst nätverk fråga???

Hej!

Jag var häromdagen och inhandlade ett trådlöst nätverkspaket, ej USB utan antenn, pga att det inte finns USB 2.0 i den datorn som skall vara trådlös...Hade jag vetat detta så hade jag nog gett f-n i detta och köpt något som fungerar med kabel...

Nu undrar jag om det finns någon som vet hur man får detta att fungera!!

Mitt problem är egentligen inte så stort men jag vet i tusan hur man gör. Jag har signal och allting från routern, men jag kommer inte ut på nätet...Webläsaren söker något om proxy!!!??? Routern är en Sweex LC000070 om det kan vara till någon hjälp....

Blir tokig på detta och åker snart och köper en kabel istället och kopplar in på min D-Link Router istället...

Har även kontaktat supporten där jag köpte den men det var bara en surgubbe som satt där och gnällde på att hans telefonkö växte...

MVH Kenneth
Gammal 2006-11-23, 21:02   #2
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej!

Jag var häromdagen och inhandlade ett trådlöst nätverkspaket, ej USB utan antenn, pga att det inte finns USB 2.0 i den datorn som skall vara trådlös...Hade jag vetat detta så hade jag nog gett f-n i detta och köpt något som fungerar med kabel...

Nu undrar jag om det finns någon som vet hur man får detta att fungera!!

Mitt problem är egentligen inte så stort men jag vet i tusan hur man gör. Jag har signal och allting från routern, men jag kommer inte ut på nätet...Webläsaren söker något om proxy!!!??? Routern är en Sweex LC000070 om det kan vara till någon hjälp....

Blir tokig på detta och åker snart och köper en kabel istället och kopplar in på min D-Link Router istället...

Har även kontaktat supporten där jag köpte den men det var bara en surgubbe som satt där och gnällde på att hans telefonkö växte...

MVH Kenneth
Har du varit inne o gjort några inställningar i routern, jag vet inte vad som krävs av den men du kan ju prova att logga in på den(192.168.123.254 är ip't på den som standrad om både anv/lösen ska vara "admin"!) så får vi se vad som står där.
Gammal 2006-11-23, 22:17   #3
gubben50
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Sweex LC000070 Manual

Hej! knebert har du tittat på denna sida http://www.sweex.com/service.php?sec...&action=zoeken

skicka med en pdf-fil med svensk manual

MVH Gubben50

// John.P

Senast redigerad av gubben50 den 2012-11-08 klockan 15:10.
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 22:30   #4
Mson
Medlem

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Ser det ut så för inställningarna för din webbläsare? Proxy inställningarna ska inte vara ikryssat om inte din ISP kräver det.

Står det istället om du gör som på bilden "Identifierar inställningar..." i en längre tid kan du kryssa bort den också o testa.
Gammal 2006-11-23, 22:48   #5
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Har du varit inne o gjort några inställningar i routern, jag vet inte vad som krävs av den men du kan ju prova att logga in på den(192.168.123.254 är ip't på den som standrad om både anv/lösen ska vara "admin"!) så får vi se vad som står där.
Hej!

Jo, jag har varit inne i den på just denna adressen. Man är ju tvungen att gå in i den för annars kommer man inte ut på internet överhuvudtaget...Den ställer sej i rätt läge när man kör en wizard...Det enda man får ändra på är MAC-adressen annars så stämmer inte den med det nätverkskortet jag har i min burk...MAC-adressen till trådlösa kortet stämmer för jag får upp den i setupen för det kortet, så det har kontakt med routern...

MVH Kenneth
Gammal 2006-11-23, 22:51   #6
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50
Hej! knebert har du tittat på denna sida http://www.sweex.com/service.php?sec...&action=zoeken

skicka med en pdf-fil med svensk manual

MVH Gubben50

// John.P
Hej!

Jo denna "knasiga" manual har jag redan, den följde med hela paketet...Den hänvisar till stor del till det som står på skivan och det är väl ung samma som står i manualen...Dessutom så till manualen till själva kortet så finns det bilder i den som inte är samma som verkligheten, inte ens när man uppdaterar drivisarna. Men så är det med dagens manualer och när allt skall var Plug´play...Men det kan man bara hoppa på för det stämmer nästan aldrig...

MVH Kenneth
Gammal 2006-11-23, 22:53   #7
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Mson

Ser det ut så för inställningarna för din webbläsare? Proxy inställningarna ska inte vara ikryssat om inte din ISP kräver det.

Står det istället om du gör som på bilden "Identifierar inställningar..." i en längre tid kan du kryssa bort den också o testa.
Hej!

Ja eftersom jag kör med Telia så finns det inget som är ikryssat, det lärde jag mej första dan som jag hade bredband...

MVH Kenneth
Gammal 2006-11-23, 23:09   #8
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Jag ska försöka komma ihåg att prata med min lärare i Lokala Nätverk som jag har några timmar under eftermiddagen imorgon. Han kanske har något bra att tillägga i frågan...

Så håll ut, han kan ju ha någon sak att framföra även om risken inte är extremt stor.
Gammal 2006-11-23, 23:31   #9
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

tar vi och börjar i rätt ände ahr ingen aning om vad det är för modell osv. säger som jag brukar säga, det som står cisco på fungerar, resten med lite tur...
(ni får ursäkta engels/svenskan, blir lätt fel på tex address)

Har windows hittade det trådlösa nätverkskortet?
Har windows hittade det trådlösa nätverket?
Har routern dhcp funktion (den trådlösa)?
Stämmer ipadressen överrens med resten av nätverkets addresser? Prova att skriva i cmd ipconfig /release sen ipconfig /renew, du borde då få en ipaddress som är ny och trevlig.

kan du pinga routerns ip (trådlös)?
Kan du pinga routern (otråden (du verkade ha en sådan, eller tolkar jag snett))?

typ, detta borde vara en fin felsökningsguid för dumma routrar
Olof, lite ot, men lokalanätverk så som i (vad läser ni om)?
Gammal 2006-11-23, 23:42   #10
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj
tar vi och börjar i rätt ände ahr ingen aning om vad det är för modell osv. säger som jag brukar säga, det som står cisco på fungerar, resten med lite tur...

Stämmer ipadressen överrens med resten av nätverkets addresser? Prova att skriva i cmd ipconfig /release sen ipconfig /renew, du borde då få en ipaddress som är ny och trevlig.

Kan du pinga routern (otråden (du verkade ha en sådan, eller tolkar jag snett))?

En väldigt allmän kurs, allt från Win2003 till nätverksinstallationer och även då teori och praktik med olika routrar etc. En givande och väldigt lätt kurs iaf.
En sak också till Knebert är lite om vilken dator du har, operativsystem är väl det som främst är intressant för att veta hur beskrivning ska göras.

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2006-11-23 klockan 23:43.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 00:08   #11
leoj
Medlem

Standard

oki då läser jag lite annat, mest nyfiekn av den anledningen

så sant, så sant..

även om du kan pinga andra datorer i nätvekret
typ prova även att t.ex. disable på typ tådburna nätveket resp. inte, och kolla om det händer något... ett tag så kunde jag inte köra trådlöst om det trådburna var avaktiverat (men ingen kabel satt endå i)...

datorer är märkliga...
Gammal 2006-11-24, 02:01   #12
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av leoj

Hej!

Windows XP (på bägge) har hittat det trådlösa kortet med hjälp av drivrutiner...Det som är problemet är att jag inte kommer ut på internet med den trådlösa datorn.

Ja routern har DCHP och jag kan inte pinga routerns ip från det trådlösa...Har testat men det blir bara timeout på det hela.

Det verkar precis som han inte vill gå igenom brandväggen på routern eller kan jag ha fel?

MVH Kenneth
Gammal 2006-11-24, 09:52   #13
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Knebert, Har du TeamSpeak? Känner en kille som är ganska bra på Routrar.
Gammal 2006-11-24, 15:33   #14
leoj
Medlem

Standard

så du har typ detta

Internet (dvs modem eller så)
\\\\|
\\\\V
Router --> Trådlös router --> En annan Dator
\\\|
\\\V
En Dator

eller har jag missat något?
Gammal 2006-11-24, 15:55   #15
knebert
Medlem

Hej!

Yes exakt så...

Kollade att koppla in ett D-Link Adsl/Router och där fick jag samma svar som på den trådlösa dvs Proxyinställningar sökes eller liknande när jag öppnar webläsaren...
Denna var inkopplad till burk A.

Så här är konfigen: Internet - Modem - Router - Dator A

Detta gäller den trådlösa...Samma som ovan men där går ochså Dator B in under router...

MVH Kenneth

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.