Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-26, 14:27   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Track Markers

Jag får inte det att fungera så som jag vill med Track markers. Har jag missuppfattat hur de fungerar?

Hur fungerar Track Direction Marker? Kan tågen bara köra åt det håll pilen visar?

Hur är det med Track marker? Spelar det någon roll åt vilket håll de pekar?
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 17:08   #2
hgkn
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Standard

Track Direction Marker är som du själv skriver (enkelriktat) åt det håll pilen visar,(mycket bra vid dubbel spår) men kör du själv ett tåg är det fritt fram att köra emot riktningen.
Jag har aldrig märkt att det spelar någon roll ått vilket håll Trackmarkern pekar.
Gammal 2007-06-26, 19:51   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Track Direction Marker kan vara lite luriga...

Tänk på att placera dem i början på det "spårblock" som skall vara enkelriktat. Alltså intill och riktad mot växeln som trafiken inte får komma ifrån.

När väl tåget kört förbi en sådan marker och stannat så hindras det inte från att vända och backa ut... Det är alltså endast när spårvägen går över markern som AI:n tar hänsyn till den. Är tåget redan inne på blocket så struntar den i det.

Var det begripligt?
Gammal 2007-06-26, 23:38   #4
CGD
Medlem

Standard

Jag får det ändå inte till att fungera.

Jag har som test en enkelspårig bana som delar sig och blir dubbelspårig. Här vill jag att loket oavsett vart växeln pekar tar höger spår. (Ligger växeln fel skall den ju ändra sig). Jag har prövat Track Direction Marker både på höger spår och på vänster spår och pekande åt bägge hållen. Loket tar ändå alltid det håll växeln pekar. Växeln har jag tidigare laggt i Surveyor.

När jag provkör har jag loket stående på den ekelspåriga banan en bra bit bort och sedan väljer jag bara komandot "Drive" och ser vad som händer.

Jag har förresten fått mer trassel med mitt TRS2006.
Jag börjar med banan "McCall_Yard" där jag vill ha AI tåg som kör från en portal till en annan. För att detta skall gå smidigt får loken en, med Trackmarkes, supersnitslad bana. För att vara helt säker på att loken tar rätt väg så har jag en Trackmarker efter varje växel. Visst tåget kör rätt väg en bra bit för att sedan tvärstanna och börja backa i väg åt helvete och vet sedan inte vad det skall ta vägen.

När de här märkligheterna började trodde jag att det var något fel i installationen så jag har formaterat hårddiskar och installerat om allt från start men felen kvarstår.
Jag fattar inget. Finns det en bäst före datum inlaggd i spelet?

CGD

Senast redigerad av CGD den 2007-06-27 klockan 00:06.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 01:55   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Hmm... Kommandot Drive säger du... Kan det rent av vara det kommandot som INTE lägger om växlar utan bara kör på. Kan hända att just det inte bryr sig om direction markers!

Prova istället att lägg en vanlig trackmark vid slutet och välj Drive to trackmark. Eller nån station/industri. Då skall AI:n ta hänsyn till direction markers.

Ditt andra problem är tyvärr så som Trainz AI funkar ibland... Min lösning var att helt skippa AIn och använda Path rule och Auto Pilot reglerna men då blir det en hel del pill... Man måste då ange exakta rutter som skall användas och sedan kör Auto pilot till en trackmark utan att lägga om nån växel.

Men prova med att lägga in direction markers där det blir problem så att tåget hindras från att backa.
Gammal 2007-06-27, 13:06   #6
CGD
Medlem

Standard

Är det _mutton_,s regler du tänker på? De är ju några år gamla. Har du prövat om Forumets egen svenolov,s nyare regler är bättre?

Jag följde dit råd Patrik och la redan i Surveyor in att loken skulle köra till bestämda Trackmarks. Då fungerar det bättre. Men när jag gjorde en testbana med fem spårändar där fyra lok skulle köra fram och tillbaka gick det bra ett tag sen gick AI på lunch.

Jag tycker ju att hela AI systemet borde få sig en rejäl uppgradering. Det borde vara det viktigaste på att göra listan för Auran . Det AI som finns idag finns verkar ju vara mer anpassad till de leksakstågs banor som kommer med TRS som standard. Men när man laddar ner eller gör en egen modelljärnväg då överskrids snabbt AI:s kapacitet.

Men jag älskar ju spelformen och kan lägga hur mycket tid som helst på ”spelet” och allt runtomkring. Vem vet det kanske kommer något bättre i framtiden.

CGD
Gammal 2007-06-27, 14:40   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Trevligt att det funkade ett tag iallafall

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Är det _mutton_,s regler du tänker på? De är ju några år gamla. Har du prövat om Forumets egen svenolov,s nyare regler är bättre?
Har tyvärr inte haft Trainz installerat sista året men de regler och kommandon jag använde för block och signalstyrning finns här (Pathcontrol, Autodrive, mfl): http://www.js-home.org/trainz/
De bygger på samma princip som muttons fast med lite fler finesser för signalstyrning och även automatisk läggning av växlar framför ett manuellt tåg beroende på destination.

Sen för automatisk rangering och smårörelser använde jag atilabarut:s regler. Hittas på DLS om man bockar för TRS2006 och söker på kuid 131986:
Du kan se dem i kommandolistan på bilderna här när jag pillade med TRS (gå till inlägg 28):
http://www.e-buzz.net/forum/showthre...?t=9982&page=2

Min gamla bana, snyft...

Svenolovs regler är säkert snäppet vassare nu.

Senast redigerad av Deskgrunt den 2007-06-27 klockan 14:42.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 00:04   #8
CGD
Medlem

Standard

Tack för hjälpen. Reglerna från JS Trainz Rules Factory känner jag igen och några har jag använt. atilabarut var däremot en nyhet. Han hade ju några regler att pröva på, han med.

Hoppas att framtiden har en moderniserad Trainz att erbjuda. En som kan lockar dig tillbaka. Under tiden, håll ut Deskgrunt.

CGD
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:51.