Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-17, 17:33   #1
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard Fackverksbryggor

Hej!
Jag sitter här och pillrar med en 40-50-tals rutt. Till det använder jag STW's luftledning packet från svenska tåg 2005. Men när jag kommer in på stationen så vill jag inte ha moderna morabryggor -som inte riktigt passar in i den miljön- utan fackverksbryggor. Jag har sett att det finns fästen på stolpen till dom, men jag hittar varken brygga eller de speciella ledningshängarna som hör fackverksbryggan till.

Är det bara jag som letat dåligt eller?
Gammal 2008-08-17, 17:47   #2
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

jag har försökt ge mig på att göra fackverksbryggor. Själva bryggorna är klara, problemet är bara utliggarna till dem, för att göra det det minsta realistiskt krävs en fruktansvärd massa varianter varför det hela avstannat. Ev kan jag ju göra en enklare variant ala MatsS (emges) gamla fackverksutliggare så vi får nånting iallafall.

Bygger själv på en modelljärnvägsinspirerad rutt där jag hade tänkt mig fackverksbryggor, men ledningsdragningen gick i stå

/Tomas
Gammal 2008-08-17, 17:54   #3
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
jag har försökt ge mig på att göra fackverksbryggor. Själva bryggorna är klara, problemet är bara utliggarna till dem, för att göra det det minsta realistiskt krävs en fruktansvärd massa varianter varför det hela avstannat. Ev kan jag ju göra en enklare variant ala MatsS (emges) gamla fackverksutliggare så vi får nånting iallafall.

Bygger själv på en modelljärnvägsinspirerad rutt där jag hade tänkt mig fackverksbryggor, men ledningsdragningen gick i stå

/Tomas
Fast _så_ många olika utliggare behöver du väl egentligen inte göra? Du har gjort fyra-fem till Morabryggorna, men till Fackverksbryggorna är det ju knappt tre-fyra varianter som behöver göras, om jag nu inte minns helt åt skogen fel. Kan ta och titta vid nästa tillfälle och eventuellt försöka ta lite närbilder också.

Och, bättre en enkel utliggare så vi får fackverksbryggor. Tror inte jag och korvtiger är de enda som halvt skriker inombords efter fackverksbryggor...
Gammal 2008-08-17, 18:09   #4
Tomas
STW-member

Standard

betänk att det är utliggare åt bara ena hållet, där det ska va inner/center/ytter/upper, sedan tillkommer dubbla det för att föra ihop tråden från två olika spår i en växel, sedan dubbla det om du har utliggare åt båda hållen, så för att få till samma grad av funktionalitet som med morabryggan så behövs det 4ggr mer jobb/varianter.

Detaljerade foton är alltid välkommet, men det jag egentligen behöver mest är måttuppgifter på utliggarna, för där har jag bara uppskattat allt tyvärr.

/Tomas
Gammal 2008-08-17, 18:15   #5
Dson
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
betänk att det är utliggare åt bara ena hållet, där det ska va inner/center/ytter/upper, sedan tillkommer dubbla det för att föra ihop tråden från två olika spår i en växel, sedan dubbla det om du har utliggare åt båda hållen, så för att få till samma grad av funktionalitet som med morabryggan så behövs det 4ggr mer jobb/varianter.

Detaljerade foton är alltid välkommet, men det jag egentligen behöver mest är måttuppgifter på utliggarna, för där har jag bara uppskattat allt tyvärr.

/Tomas
Hm.. Ja, när du säger det så har du ju rätt. Då var det ju en hel del jobb.
Gammal 2008-08-17, 18:44   #6
korvtiger
Medlem

Standard

Det vore väldigt snällt av dig om du kunde ta den tiden och i alla fall göra en enklare variant och lägga upp här på forumet. Jag tror många skulle uppskatta det som Dson redan sagt.
Gammal 2008-08-19, 14:39   #7
Tomas
STW-member

Standard

här kommer en bild på en utliggare till fackverksbryggan. Så det går frammåt

/Tomas
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fackverk01.jpg (45.1 KB, 362 visningar)
Gammal 2008-08-19, 14:49   #8
Dson
Medlem

Standard

Woa! Mums mums! Då får jag nog skjuta upp pågående elektrifiering av en del ställen då

Riktigt snyggt!
Gammal 2008-08-19, 20:24   #9
korvtiger
Medlem

Standard

Kul att höra! mycket snyggt! Ser fram imot releasen.
Gammal 2008-08-19, 21:30   #10
Tomas
STW-member

Standard

modeller + texturer för utliggare som passar mitt emellan två spår (4.5m spåravstånd) är nu klara med Center/Inner/Ytter/InnerYtter/UpperInner/UpperYtter varianter. Nu ska det bara till ett script för att sköta det hela. Och så ska vi inte glömma lite nya kontaktledningstrådar som passar över fackverksbryggan heller

När det är klart kanske det kommer en beta version att testa, om jag inte hinner/orkar göra 2 till längder på utliggare innan dess.

/Tomas
Gammal 2008-08-20, 14:10   #11
korvtiger
Medlem

Standard

Med andra ord låter det som om vi har fackverksbryggor till trs inom en snar framtid
Mycket väl jobbat!
Gammal 2008-08-20, 14:16   #12
Tomas
STW-member

Standard

en härlig nyhet, fick till en funktion så att inställningarna man gör, alltså val av vilken utliggare man vill ha, matar användaren in som objektets namn. Då sparas inställningarna med rutten och inte med sessionet
Det som var häftigaste var att jag fick till kodningen på första försöket utan att alls veta vad jag egentligen höll på med. Återstår bara å se vad som händer om man anger lite felaktiga värden.

En fördel som finns med att mata in en "kod" i objektets namn är ju att bara är att mata in samma kod på flera objekt för att få rätt utliggare m.m. istället som det är nu med mina luftledningsstolpar där det är en massa klickande för att få fram det man vill ha för varje stolpe.

På den bifogade bilden ser ni lite fackverksteori så att säga, där ser man att för en tjusig placering av bryggan över spåren krävs utliggare med längder av 3.0m, 2.25m och 1.5m om utliggarbågen placeras i skarven mellan varje 3m fackverkssegment som var det vanliga.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fackverksbrygge teori.jpg (68.3 KB, 327 visningar)
Gammal 2008-08-20, 14:41   #13
Dson
Medlem

Standard

Oj oj oj! Detta är ju för bra för att vara sant, nästan! Verkar ju riktigt bra!
Gammal 2008-08-20, 15:55   #14
Janne
STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard Besten håller på att vakna...

STW vaknar så smått från sin slummer.

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 19:08   #15
JohanV
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Standard

Vackert!
Är det TS2009 som väckt er?

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.