![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
I början av månaden besökte jag Ljungdalen med två av tjejens släktingar. Det blev gott med härlig härjedalsk sommar med fiske, bad i superklart vatten och lite vandring. Jag värmde upp med att gå upp mot Dunsjöfjället, men inte ända bort. Sedan inträffade ett sjukdomsfall som innebar att ambulanshelikoptern från Östersund fick tillkallas. En häftig upplevelse när helikoptern startar, men givetvis tråkigt för den blivande patienten (som nu mår bra). Detta hindrade dock inte mig att på fredagen bege mig mot Helags fjällstation. Här följer lite bilddokumentation från fjällvandringen.
Först en bild från uppvärmningen, med vy mot Helagsglaciären ![]() Jag blev avsläppt i Kläppen och ca 1,5 km senare nådde jag den väldigt vackra Kesusjön. ![]() Skön vandring genom fjällbjörkskogen innan stigningen mot Helagsskaftet. Men här vill jag helst glömma myggorna, som var riktigt på bettet. Trodde inte de skulle hänga med i min fart, men det gick inte alls med shorts och T-shirt, så det blev åtminstonde att ta på sig regnbyxor som jag hade valt för vandringen, iaf vädret skulle bli sämre. ![]() Nu bar det uppför ganska kraftigt för att kallas vandring. ![]() Kesudalen med Kesusjön väl synlig. ![]() Nu möts jag av denna vy. Helags är inom räckhåll. ![]() Sylmassivet inom synhåll. ![]() Framme vid Helags fjällstation. Dock ingen tanke på bestigning av toppen idag, bestigning tar ca 4-5 h. En övernattning nästa år är planerad för bestigning nästkommande dag. Men den här gången hinner jag inte mer än till fjällstationen för att äta mina medhavda tunnbröd med messmör, vad mer kan man begära av Norrland och fjällen egentligen? Möjligen renkött, men inte en ren i sikte. För att ens tanken skulle slå mig in. ![]() ![]() Lång väg tillbaka. Det är 12 km från Kläppen till fjällstationen och en km längre när jag går via Torkilstöten tillbaka till civilisationen igen. Vilket är till höger i bild och bortom det bortersta fjället. ![]() Det fanns gott om fjällbäckar med fullständigt klart och kallt glaciärvatten, allra kallast närmast glaciären. Detta var helt underbart, naturens gåva till vandraren! ![]() Predikstolen med sin mäktiga "stol". ![]() Civilisation! Och därmed slut på min lilla expedition till Helags. Jag kände mig lite som Bear Grylls faktiskt. ![]() ![]() Hoppas bilderna var till belåtenhet!
Senast redigerad av Schulz den 2009-07-22 klockan 21:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Fy jäkla läckra miljöer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare ssg
|
![]()
Mäktigt, mycket mäktigt. Finfina bilder där Schulz
![]()
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]()
Grymma bilder, det tackar vi för!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Vad kul att se snö mitt i sommaren
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Och gött var det att ta i det i den 28-30-gradiga solen. Nästan som att man skulle lägga sig i den, men det blev ej så.
![]() Tackar för alla kommentarer, kul att bilderna uppskattades. ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Otroligt fina bilder på en underbart vacker miljö.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
|
![]()
Du har fångat landskapens mäktighet på bästa sätt! Snyggt
![]() |
![]() |