Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-31, 15:11   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Grafikkort. Svår fråga som är lätt att svara på

Jag har nu i datorn Intel E8600 som går i 3,6 Ghz 4 GB Ram fyra WD Black diskar GeForce 8600 GT kort och ett nätaggregat på 550 Watt. Operativ är Windows XP Pro.
Jag tänkte nu se om jag kunde byta till en 26" skärm med upplösning 1900x1200 samt skaffa mig Trainz 2010.
Jag kommer då att behöva ett nytt grafikkort, men vilket. Jag vill ju kunna köra i full upplösning (hur stor upplösning har TS2010) och vill att även tyngre banor skall flyta på. Svaret är ju enkelt, köp ett par GeForce GTX 480. Men det blir för dyrt så hur lågt kan jag sträcka mig men ändå uppnå det jag vill ha?

Finns det någon här som vet när Trainz kan få stöd för 64 bitar, mer minne, och flerkärne processorer, läs fyra eller mer.
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 15:55   #2
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Ditt kort klarar max 2560x1600
så borde inte vara något större problem :P
Va trainz klarar av har jag ingen aning om..

Även fast spelet inte är optimerat för 64bitar, så kommer det gå snabbare på en 64 än en 32 för det
Gammal 2010-03-31, 17:00   #3
CGD
Medlem

Standard

Tyvärr leoj, du har nog missuppfattat frågan lite och jag vet att det är svårt att ställa den ordentligt via något långsam konversation på nätet.
Det kort jag har idag, körs på en 19" skärm med upplösning 1280x1024 och det räcker inte till. Det är inte så sällan som bilden kör fast och vissa banor är det bara ingen ide att starta. Trainz är ju i princip omättligt på grafikkort. GeForce 8600GT, det kort jag har idag, är det som Auran rekommenderar och det som Auran rekommenderar brukar vara ett minimum. Antagligen tänker de bara på de banor som kommer med spelet men ute i Trainzvärlden sitter det duktiga människor och knåpar ihop saker som kräver bra mycket mer.
Ovanpå detta så kommer det ju lok och vagnar. Jag har lok på 30 MB och vagnar på 101 MB.
Det krävs ju allt mer kraft för att köra Trainz.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 19:25   #4
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Har du 32 eller 64-bitars operativsystem? Om du inte har 64-bitars, så är det det första som bör bytas! Vill du ha Nvidia eller ATI grafikkort? Hur mycket får det kosta?
Gammal 2010-04-01, 09:40   #5
CGD
Medlem

Standard

Jag har XP Pro 32 bitars. Här kommer det troligen inte att bli något byte innan jag byter dator.
Jag måste säga att jag kommit att bli mer förtjust i ATI kort men det är ju helt uppenbart att Trainz favoriserar GeForce så troligen blir det ett sådant. Eftersom Trainz egentligen är det enda spel som har krav på bra grafik jag spelar är det just med Trainz i tanke som jag uppgraderar.
Priset ja, det är ju här problemet ligger. Allt annat jag gör på datorn klarar nuvarande kort av så som leoj påpekade. Hade jag haft mer pengar att svänga mig med hade jag köpt det nya GeForce 480 men nu är det ju inte så bra utan jag måste hitta något billigare. Jag hoppas kunna komma undan med mindre än 2000 Kr. men jag vet som sagt inte. Därav frågan. Kommer ett GTX 260 att räcka till det jag vill att det skall räcka till. Köra Trainz 2010 i hög upplösning och med tunga banor utan att börja konstra.
Trainz är ju inte ett 64 bitars program så varför skulle jag ha så mycket att vinna på ett 64 bitars Windows? Jag för min del hoppas att Auran uppgraderar Trainz till just 64 bitar. Trainz skulle ju då, om Auran programmerar så, kunna tillgodogöra sig större mängd minne. Jag tror det skulle kunna bli rätt kul om Trainz kunde ta till vara på 24 GB, eller mer, minne.
Gammal 2010-04-01, 12:48   #6
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Jag tänker i banorna att om man använder en 64-bitars processor, så används den optimalt med ett 64-bitars OS. Och fungerar processorn optimalt, så bör ju det påverka spel och program positivt. Dessutom kan man använda mer än 3 GB ramminne!

Angående grafikkort, så borde det bara vara och köpa det bästa du får för 2000kr. Kanske kolla beg. marknaden, då det borde vara några som byter till 470 och 480 när dom finns att köpa...

EDIT: Letade fram systemkraven för TRS2010 nu och t.o.m. där rekommenderas 64-bitars OS. OBS! När jag kollar systemkrav för spel, så kollar jag alltid rekommenderade krav (inte minimum!): http://www.gameplanet.co.nz/pc/games...neers-Edition/

Tror många tänker att bara jag sätter i ett bra grafikkort i min gamla burk, så blir allt kanon. Men det fungerar inte så, man måste se till helheten! Jag provade ju med mitt gamla gefoce 8600gt i nya datorn, innan jag satte i kompisens ati hd5770. Blev skillnad som natt och dag! 8600gt fungerade bra med min gamla dator, men hade inget i nya att göra...

Senast redigerad av Pierre den 2010-04-01 klockan 13:15.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 16:43   #7
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Hej!
Kolla lite på Nvidia GTX275. Den har jag i min burk och den fungerar bra för TRS2009. Fast jag vet inte hur det går med 2010-an, antar dock att det borde bli bra.
Skärmen är en Samsung SyncMaster 2233RZ som fungerar med Nvidias 3D-glasögon.
Bara som ett litet tips att kolla upp.
Hälsningar
Gammal 2010-04-03, 02:26   #8
CGD
Medlem

Standard

Pierre. Ja du skulle kunna använda lite mer minne 4,3GB istället för de 3GB du nämner. Men här finns en annan begränsning, Trainz självt begränsar minnesmängden. Nu vet jag inte hur det är i TS2010 men i TRS2006 var det ju någonstans runt 1,5GB. I min dator har jag 4GB och när jag kör Trainz som värst så har jag fortfarande 2GB minne kvar men istället en stor växlingsfil. Jag antar att det är detta som gör att det blir segt om jag hoppar från ett lok till ett annat som befinner sig på en helt annan del av banan.
benkegbg. Ja du GTX275 är ju lite dyrare än GTX260 men med säkerhet snabbare och med absolut säkerhet snabbare än mitt nuvarande 8600GT.
På Aurans forum har jag kunnat läsa om Trainzgubbar som sitter med dubbla ATI HD 5970 och tycker det är bra. Men jag får hoppas att ett GTX260 eller GTX275 kan räcka.
Har du prövat något med spel med 3D? Själv kan jag nog inte se någon 3D.
Såg tidigare att TS2010 skulle släppas den siste Mars så jag hade tänkt åka in till stan och skaffa ett exemplar nu på Påskafton men så ser jag till min förtvivlan att nu har tiden flyttats till den nionde April.
Men en kopia har jag redan haft ett bra tag så Aurans, eller vem det nu är, långsamhet har fått lusten att använda den till att plötsligt växa till sig.
Är mycket sugen på att se Tumes Milwaukee Road bana.
Gammal 2010-04-03, 08:04   #9
Pierre
Hedersmedlem

Standard

OK, jag har nog tänkt lite fel här!? Jag har inte tänkt att datorn bara ska fungera så bra som möjligt för Trainz, utan för jag har tänkt att den ska fungera så bra som möjligt för allt...

Jag tror inte ett grafikkort för 2000kr klarar av nått nytt spel i full upplösning med allt på högsta, du kommer få gå ner på inställningarna rejält eller gå ner i upplösning. Och det är ATI som gäller vid begränsat med pengar, det ger helt enkelt mer fart för pengarna!

Verkar vara ett grymt DX10 kort för runt 2000: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=452534
Gammal 2010-04-03, 12:10   #10
CGD
Medlem

Standard

Ja ja, jag hade hoppats på svar från någon som verkligen körde Trainz TS2010 på en 24 eller 26 tums skärm i högsta upplösning.
Jag kommer att köpa Trainz när den kommer i butik så får jag se hur det fungerar på nuvarande dator.
Gammal 2010-04-03, 12:15   #11
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Geforce...

275GTX: http://www.tradera.com/MSI-275GTX-Li...1372_110311619

GTX280: http://www.tradera.com/GRAFIKKORT-AS...1372_109909442

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:09.