![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
|
![]()
Jag har precis börjat undersöka denna hobby, och får nästan lust att bygga sträckan härhemma Filipstad - daglösen - Storfors som ett startprojekt.
jag undrar hur man börjar? Såg att bangårdarna finns ritning på, hur man nu skall läsa dem? Så i vilken ordning skall jag börja? Jag har beställt Trainz 2010 men har testkört lite redan och insett att det är rätt smidigt att bygga omgivning och banor. Tacksam för alla tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
Jag kör med devisen.... bygg på en mindre yta...tex. ett board och lär dig lägga ut spår, detaljer i landskap osv. .... man ser ett resultat snabbt och tröttnar inte....
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tack! Har efter bara två dagar, byggt en mindre värld redan, precis så som du föreslår. Nu börjar tankarna svänga mot att få in lite AI, så det blir lite automatiska körningar av rutter och tåg.
Kanske "missions" också, som man kan köra. Självklart är jag långt ifrån att vara en bra, byggare redan, men man kan göra otroligt mycket, fort och rätt lätt i spelet, så allt för illa är det inte trots få timmar. Min son tror jag blivit knäpp, men han ser inte tjusningen med att se/höra simulatorn in action !! ![]() Har gjort landskap och scriptat i andra spel, så själva grunden sitter rätt bra. Vi får se vad som utvecklar sig medan man har roligt.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Vill du bygga banor efter verkligheten så är det lättast om man lägger ut kartor och låter program skapa höjdkurvor efter data från sateliter. På så sätt får du hyfsat enkelt en värld med alla korrekta höjdkurvor över den yta du vill och där du kan se var det är spår, vatten, vägar och så vidare. Är inte så bra på det där själv så någon annan får svara om det, men DEM heter systemet med höjdkurvor i alla fall.
Sedan så finns det ett måste, och det är att lägga ut bilder i screenshotstråden och gärna lägga upp hela banan när den är klar! ![]() ![]() Välkommen till Trainz och lycka till! ![]()
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack! Det är klart att jag kan lägga ut lite bilder - kanske
![]() är stolt över testresultaten hitills! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Men ett bra tips; vänta till dess vi är klara. Alternativt går det bra att hämta hem Benkegbg-banor. Titta i Downloads. Ock så instämmer jag med Korvtiger; välkommen! Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Intressanta arbeten. Själv bygger jag från fantasin. det är nog så man får göra för att lära sig. Det suger lite efter att bygga och uppleva hur det var att åka på de nedlagda järnvägarna här i värmland. Vi har ju massor av gamla banor i granskogarna, Aborrberget tex, det lutande planet där malm kom från Perberg via sjöarna. Även sträckorna mellan de nedlagda stationerna som stod mycket tätt förr, bara en halvmil emellan, vill jag uppleva att åka på.
Att få köra loket på dessa banor och försöka uppleva sträckorna, måste vara hemskt roligt. Jag är ju ingen "tågnörd" men sätter värde på att bygga saker och uppleva nostalgi i alla dess form. Det är vackert med tåg som far fram genom skogen, liksom lite poesi. jag kommer aldrig lära mig beteckningar och detaljer, men väl hur jag uppnår det vackra och nostalgiska. Men vem vet, det kanske kommer mera med tiden? Senast redigerad av Hobo den 2010-10-28 klockan 08:55. |
![]() |
![]() |