Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-24, 01:12   #1
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard Hur börjar man?

Jag har precis börjat undersöka denna hobby, och får nästan lust att bygga sträckan härhemma Filipstad - daglösen - Storfors som ett startprojekt.

jag undrar hur man börjar? Såg att bangårdarna finns ritning på, hur man nu skall läsa dem?

Så i vilken ordning skall jag börja?

Jag har beställt Trainz 2010 men har testkört lite redan och insett att det är rätt smidigt att bygga omgivning och banor.

Tacksam för alla tips!
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 22:15   #2
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Börja i mindre skala....

Jag kör med devisen.... bygg på en mindre yta...tex. ett board och lär dig lägga ut spår, detaljer i landskap osv. .... man ser ett resultat snabbt och tröttnar inte....
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 05:37   #3
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Tack! Har efter bara två dagar, byggt en mindre värld redan, precis så som du föreslår. Nu börjar tankarna svänga mot att få in lite AI, så det blir lite automatiska körningar av rutter och tåg.

Kanske "missions" också, som man kan köra. Självklart är jag långt ifrån att vara en bra, byggare redan, men man kan göra otroligt mycket, fort och rätt lätt i spelet, så allt för illa är det inte trots få timmar. Min son tror jag blivit knäpp, men han ser inte tjusningen med att se/höra simulatorn in action !!

Har gjort landskap och scriptat i andra spel, så själva grunden sitter rätt bra. Vi får se vad som utvecklar sig medan man har roligt..
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 17:20   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Vill du bygga banor efter verkligheten så är det lättast om man lägger ut kartor och låter program skapa höjdkurvor efter data från sateliter. På så sätt får du hyfsat enkelt en värld med alla korrekta höjdkurvor över den yta du vill och där du kan se var det är spår, vatten, vägar och så vidare. Är inte så bra på det där själv så någon annan får svara om det, men DEM heter systemet med höjdkurvor i alla fall.

Sedan så finns det ett måste, och det är att lägga ut bilder i screenshotstråden och gärna lägga upp hela banan när den är klar!

Välkommen till Trainz och lycka till!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 20:13   #5
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Tack! Det är klart att jag kan lägga ut lite bilder - kanske

är stolt över testresultaten hitills!
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 21:18   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vill du bygga banor efter verkligheten så är det lättast om man lägger ut kartor och låter program skapa höjdkurvor efter data från sateliter. På så sätt får du hyfsat enkelt en värld med alla korrekta höjdkurvor över den yta du vill och där du kan se var det är spår, vatten, vägar och så vidare. Är inte så bra på det där själv så någon annan får svara om det, men DEM heter systemet med höjdkurvor i alla fall.

Sedan så finns det ett måste, och det är att lägga ut bilder i screenshotstråden och gärna lägga upp hela banan när den är klar!

Välkommen till Trainz och lycka till!
Benkegbg och jag arbetar för närvarande på en ny manual "Realistiska landskap för TRS 2006, 2009 och 2010" - en påbyggnad på Mats Strids förnämliga "Skapa realistiska landskap i TRS 2004 med DEM". Arbetet rullar på men det är många frågor som ska ha svar. Vi hoppas komma igen ganska snart. Tills vidare rekommenderar jag en genomläsning av Mats Strids manual - första inlägget under ämnet "Landskapsdesign".
Men ett bra tips; vänta till dess vi är klara. Alternativt går det bra att hämta hem Benkegbg-banor. Titta i Downloads.
Ock så instämmer jag med Korvtiger; välkommen!
Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 08:54   #7
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Intressanta arbeten. Själv bygger jag från fantasin. det är nog så man får göra för att lära sig. Det suger lite efter att bygga och uppleva hur det var att åka på de nedlagda järnvägarna här i värmland. Vi har ju massor av gamla banor i granskogarna, Aborrberget tex, det lutande planet där malm kom från Perberg via sjöarna. Även sträckorna mellan de nedlagda stationerna som stod mycket tätt förr, bara en halvmil emellan, vill jag uppleva att åka på.

Att få köra loket på dessa banor och försöka uppleva sträckorna, måste vara hemskt roligt. Jag är ju ingen "tågnörd" men sätter värde på att bygga saker och uppleva nostalgi i alla dess form. Det är vackert med tåg som far fram genom skogen, liksom lite poesi.

jag kommer aldrig lära mig beteckningar och detaljer, men väl hur jag uppnår det vackra och nostalgiska. Men vem vet, det kanske kommer mera med tiden?

Senast redigerad av Hobo den 2010-10-28 klockan 08:55.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009