![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
|
![]()
Jag har sökt lite här på forumet men inte hittat något direkt. Min fråga lyder, hur gör man om två spår korsar varandra som ett kryss eller 90 grader?
Inbillar jag mig att mina tåg reagerar negativt på dessa korsningar, och får en känsla om det ens är realistiskt att ha sådana korsande spår? Ibland behövs det tycker man för att lösa trafikproblem och nya dragningar av banor. Signaler fungerar väl inte antar jag i en sådan korsning, så hur gör man, och hur ser AI:n på dessa korsningar tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Det har funnits 90 graders kors, men de var ovanliga. Ai förarna ser inte varandra och kommer bara att köra igenom varandra. Man kan förhindra att det händer genom att lägga en växel med osynlig växelspak och osynligt spår som går ut i en meter i luften en på varje linje, framför spårkorset. Koppla sedan ihop dem med en växelsynkare så att den ena växeln leder ut i luften när den andra är lagd på huvudspåret och signaler framför korset på båda sidor. Då kan bara ett tåg beträda korset.
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Du kan också änvända något som heter Trigger Multiple Signals <kuid2:116387:26:1> . Det är en bra regel att använda när spår korsar varandra. Man använder den med hjälp av Triggers och Signaler.
Det finns en bra Manual på Chuck Brites hemsida. http://trains.0catch.com/tutorial.html Del 12. Jag avänder den själv, det är lite jobb att få det rätt. Men när det väl är inställt fungerar det bra.