Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-20, 20:28   #1
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard Korsande spår

Jag har sökt lite här på forumet men inte hittat något direkt. Min fråga lyder, hur gör man om två spår korsar varandra som ett kryss eller 90 grader?

Inbillar jag mig att mina tåg reagerar negativt på dessa korsningar, och får en känsla om det ens är realistiskt att ha sådana korsande spår?
Ibland behövs det tycker man för att lösa trafikproblem och nya dragningar av banor.

Signaler fungerar väl inte antar jag i en sådan korsning, så hur gör man, och hur ser AI:n på dessa korsningar tro?
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 20:36   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det har funnits 90 graders kors, men de var ovanliga. Ai förarna ser inte varandra och kommer bara att köra igenom varandra. Man kan förhindra att det händer genom att lägga en växel med osynlig växelspak och osynligt spår som går ut i en meter i luften en på varje linje, framför spårkorset. Koppla sedan ihop dem med en växelsynkare så att den ena växeln leder ut i luften när den andra är lagd på huvudspåret och signaler framför korset på båda sidor. Då kan bara ett tåg beträda korset.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 22:54   #3
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 12:03   #4
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Du kan också änvända något som heter Trigger Multiple Signals <kuid2:116387:26:1> . Det är en bra regel att använda när spår korsar varandra. Man använder den med hjälp av Triggers och Signaler.
Det finns en bra Manual på Chuck Brites hemsida.
http://trains.0catch.com/tutorial.html Del 12.

Jag avänder den själv, det är lite jobb att få det rätt. Men när det väl är inställt fungerar det bra.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009