Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-27, 21:59   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard STW:s Buffert och Boggie. Hur gör man.

Nu har jag fått ändan ur vagnen och gjort ett litet lätt försök att skapa en vagn. Ska föreställa en Elos, men hur går jag tillväga med STW:s buffert och boggie.

Buffertarna har jag fått in på vagnen, men dom var så himla små för mig när dom dök upp. Knappt synliga i förhållande till vagnen. Dom har jag fått dra ut med det där verktyget som har 3 olika funktioner. Ungefär samma funktion som det är vid mappning. 1. Krympa eller förstora hela objektet. 2. Krympa eller förstora i sidled. 3. Krympa eller förstora i höjdled. Om ni förstår vad jag menar.

Vad kan jag ha gjort för fel där, i och med att dom är så små.

Sen har vi det här med boggie. Hur går jag tillväga med att få dit dom på vagnen. Om jag har förstått det rätt, så ska man sätta ut någon punkt där dom ska vara. Men hur man gör, har jag ingen aning om.

Har just nu fått göra dom som objekt för scenery för att kunna se dom i Trainz och få en uppfattning hur dom ser ut och då verkar storleken stämma rätt bra med Eaos iallafall.

Bengan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg elos.jpg (131.7 KB, 105 visningar)
Filtyp: jpg Elos2.jpg (141.4 KB, 104 visningar)
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-04-27, 22:42   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Bengan!
Kul att du kommit igång.

Det du behöver placera ut är fyra stycken punkter, två som talar om var bogeyn ska sitta och två stycken som talar om vart vagnen börjar och slutar.
Om vi börjar med bogeyn så gör du på följande sätt.

1 Välj "Helpers" och "Point" (se första bilden). Placera ut en point i top-vyn.

2 Välj "Main Toolbar (bild två) och move-ikonen. Flytta din point till:
X=0
Y= minus Halva axelavståndet Ex. Axelavst. 7m ger Y=-3,5
Z= 0

3 Döp din point till "a.bog0". Denna point talar om vart den främre bogeyn ska sitta.

4 gör om samma sak men sätt y till +3,5 istället och döp den punkten till "a.bog1"


Nu måste du tala om vart vagnen börjar och slutar. Detta gör du på samma sätt, men den här gången döper du punkterna till "a.limfront" för frontänden och "a.limback" för bakänden. Du måste placera a.limfront i samma ände som du har a.bog0, alltså främre bogeyn.
Värdena bör bli följande:

X= 0
Y= halva längden över buffertar
Z= 0,89

Observara höjden på Z, det är viktigt.

Hoppas att det hjälper dig något. Fråga mer ifall det är något du undrar över.
mvh .... Mats
__________________

Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 14:09.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 12:40   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard Språkvård UR SPÅR

I det gamla forumet hade jag titeln "niträknare" och jag fortsätter i samma spår.
På svenska heter det boggi boggier (plural) boggin (bestämd form)
På engelska bogie.
Ordet bogey kan betyda ett slag mer än par i golfsammanhang men även "snorkråka". Att Auran i sin vishet stavar BOGEY är egentligen ett gammalt internt skämt från den tiden då Trainz var något som ett fåtal lekte med och innan det fanns planer på att packa det som en säljbar produkt. De av er som var med på den tiden kan nog hitta andra ordvitsar som lever kvar.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 17:58   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Nu har jag kört fast igen.
Det stora problemet först.
Får fortfarande inte in vagnen i trainz.

Det enda jag får fram i trainz är namnet, ingen vagn. Samma sak i railyarden.

Har lagt in STW:s kuidnr för boggin i configen KUID:36713:50140 och även följt MatsH:s råd ovan. TROR jag.

a.bog0 tillsammans med a.limfront på minussidan och a.bog1 tillsammans med a.limback på plussidan.

Axelavstånd 8 meter. á -4 och 4.
Buffertavstånd 13,86. á -6,93 och 6,93. Höjd Z 0,89

Har kört TrainzObjects. Får inget felmeddelande där.

Det andra problemet är buffert och koppel.

Bild 4. Buffert och koppel är dom små prickarna i dom röda ringarna. Är det jag som importerar fel tro.

Bild 5. Får använda det lilla verktyget som är inringat för att få dom större och då blir buffertarna väldigt långa om man jämnför med vagnen.

Bengan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg elos01.jpg (127.4 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg elos02.jpg (133.1 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg elos03.jpg (157.8 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg elos04.jpg (132.3 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg elos05.jpg (136.5 KB, 80 visningar)
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 18:33   #5
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Har du döpt den exporterade 3d-filen till Elos_body.im?
Den måste heta "_body" för att fungera.

Om du sätter t.ex. limfront och limback fel så ska vagnen dyka upp i alla fall, men det blir problem med att koppla ihop den med andra vagnar.

.... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 19:20   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Har du döpt den exporterade 3d-filen till Elos_body.im?
Den måste heta "_body" för att fungera.

Om du sätter t.ex. limfront och limback fel så ska vagnen dyka upp i alla fall, men det blir problem med att koppla ihop den med andra vagnar.

.... Mats
Där har vi det nog.
Har bara sparat som Elos.IM.

Återkommer om en stund, ska prova nu direkt.

EDIT: Där satt han. TACK Mats.
Har du någon lösning med mitt andra problem tro?
Buffertarna och kopplet. Innan jag försöker mig på, att gå in och göra lite detaljer på vagnen.

Bengan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg elos06.jpg (111.0 KB, 75 visningar)
Filtyp: jpg elos07.jpg (108.4 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg elos08.jpg (107.0 KB, 75 visningar)

Senast redigerad av Bengan den 2005-04-28 klockan 19:46.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 20:28   #7
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Smile Starkt jobbat!!!

Hej Bengan!

Kul att du lyckas lösa problemen med vagnarna. Du fixar nog resten också.
Mycket fina texturer har du fått till också tycker jag.

När du fått ordning på en vagn så går det lättare att göra nästa vagn. Då har du alla punkter och helpers som behövs från den första vagnen som du sedan med merge lägger in i den nya och justerar eventuellt vissa lägen. Bara som ett litet tips.

Kolla på Off Topic om ny Email adress för min del.

Lycka till med fortsättningen med dina vagnar.

Hälsningar
Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 21:10   #8
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej!
Jag har råkat ut för samma sak med bufferten någon gång förut. Kommer dock inte ihåg vad jag gjorde för fel då. Jag har mailat över buffert&koppel i Gmax-format till dig. Hoppas att det löser ditt problem.

mvh .... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 00:55   #9
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard Inte helt rätt Kenny

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
På svenska heter det boggi boggier (plural) boggin (bestämd form)
På engelska bogie.
På engelska (amerikanska) heter det truck, vilket är ett bättre ord.

/Lars
__________________
LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009