Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-22, 13:27   #1
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile Gud vad häftigt det vore...

om växlarna automatiskt ställdes om till rätt spår för fortsatt färd mot t.ex Fruängen vid Liljeholmen och även alltid kom in på rätt perrong vid t.ex Liljeholmen.
Ungefär som i verkligheten, där kommer alltid Fruängståget in på Norsborgsspåret vid perrongen och sedan åker det ner i Fruängstunneln utan att föraren har lyft ett finger och om man ska till Mörby från Fruängen kommer tåget in på Mörbyperrongen även om man kommer uppifrån Nybodahallsspåret där, i den tunneln som ligger ovanför Fruängs och Norsborgstunneln geografiskt sett i mitten av bangården söder om Liljeholmen, när allt är som det ska kommer tågen alltid in på rätt perrong, även om flera tåg är på ingång till Liljeholmen såvitt jag kan förstå, hur kan det komma sig, det är ju fantastiskt, jag vet ju att dom kör med ATC system och att det betyder Automatic Track Control, men hur kan spåren veta exakt vilken perrong ett tåg ska in på bara för att det står t.ex Fruängen på tågdatorn i fråga och när dom ska till vagnhallen står det inte Nybodahallen utan Ej I Trafik, jag undrar om man kan göra så att tågen ter sig likadant i Trainz som i detta exempel på min Stockholms tunnelbana om man sätter ut nåt speciellt längs spåren eller om nåt sånt är på gång i framtiden, vore ju superballt! om man liksom var säker på att när man kommer från Kungsan mot Sumpan och Hjulsta så vet spåren om det och ställer växlarna 100% rätt för den fortsatta färden mot Hjulsta, det vore nåt det, för i dagsläget vet jag bara så mycket som att om man sätter in en förare på tidtabell på denna sträcka så ställs växlarna automatiskt rätt för hans färd t.ex från Kungsan till Hjulsta. Mvh Johnny Nilsson

Senast redigerad av Jonmpa den 2007-01-22 klockan 13:28.
Jonmpa besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 15:49   #2
Affe
Tidigare TriQz

Reg.datum: Nov 2006
Question

Mm... det skulle vara häftigt at använda ATC systmet om jag fattat rätt!!
Skulle det kunne gå att byta växel inne i hytten...?

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 16:26   #3
Robert
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard

Det går redan att växla i hytten. Tryck på J eller shift+ J.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 17:13   #4
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Jonmpa: Det finns s.k ställverksindikeringstavlor och de finns vid Hornstull i riktning mot Lih, vid T-centralen riktning mot Mör C & Ros, och på dessa tavlor finns det olika stations förkortningar som: Axb,TFP,ALB;NOR,FRÄ,Na Dep, ROS,MÖR C, osv där förarna trycker på knappen för den slutstationen tåget har, t.ex Norsborg så trycker de på den knappen där det står NOR och då går en signal till ställverket som i sintur kontrollerar att växlarna ligger åt rätt håll och beroende på utfarts signalen från LIH 1 grönt sken mot Asu och NOS 2 gröna sken mot Tfp och Frä. Hoppas du förstår vad jag menar.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 20:50   #5
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

lite OT, Det vore bättre om du delade in texten i stycken så man kan läsa lite enklare.
Exempel dela u med jämna mellanrum.
Gammal 2007-01-23, 20:51   #6
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Lite OT, Det vore bättre om du delade in texten i stycken så man kan läsa lite enklare.

Exempel dela med jämna mellanrum.

Du kan också tänka på det Sparkfot, texten blir mer lättläst och läsvärd.
Gammal 2007-02-15, 15:37   #7
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Question Ställverksindikeringstavla?

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Jonmpa: Det finns s.k ställverksindikeringstavlor och de finns vid Hornstull i riktning mot Lih, vid T-centralen riktning mot Mör C & Ros, och på dessa tavlor finns det olika stations förkortningar som: Axb,TFP,ALB;NOR,FRÄ,Na Dep, ROS,MÖR C, osv där förarna trycker på knappen för den slutstationen tåget har, t.ex Norsborg så trycker de på den knappen där det står NOR och då går en signal till ställverket som i sintur kontrollerar att växlarna ligger åt rätt håll och beroende på utfarts signalen från LIH 1 grönt sken mot Asu och NOS 2 gröna sken mot Tfp och Frä. Hoppas du förstår vad jag menar.
Någon som är intresserad att göra en sådan ställverksindikeringstavla med klickbara knappar? Skulle passa utmärkt till min nya Station Manager som kommer snart, och nästa version av C20.

EDIT: Någon som har en bild på tavlan?
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg StationManager.jpg (106.4 KB, 158 visningar)

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-02-15 klockan 15:48.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 16:38   #8
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Kanonbra idè Sven Olov, det låter helt superbt. Mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 11:28   #9
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa
om växlarna automatiskt ställdes om till rätt spår för fortsatt färd mot t.ex Fruängen vid Liljeholmen och även alltid kom in på rätt perrong vid t.ex Liljeholmen.
Ungefär som i verkligheten, där kommer alltid Fruängståget in på Norsborgsspåret vid perrongen och sedan åker det ner i Fruängstunneln utan att föraren har lyft ett finger och ....... Mvh Johnny Nilsson
Jag har en ide om hur detta skall lösas. Till min nya "Door Control" finns numera en s.k. "Station Manager" som lägger till en del egenskaper för tågtrafiken. Jag skulle kunna lägga till en sådan funktion i SM, som känner av destinationen på C20 och lägger ut en "path" som finns definierad i "Path Control". Jag återkommer med ett förslag till lösning...

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.