![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Hej!
Tänkte försöka mig på en enkel animering av en last (bulk-load). Jag försöker följa guiden som finns hos World of Trainz: http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...LoadTutTRS.htm Desvärre så verkar jag ha kört fast. Under "Figure 3 Directory structure" står följande att läsa: "Select the b.r.load01 and click on the "Set Key" and the then the "Key" button. This will set a key at the current location of the b.r.load01." Jag förstår inte vilka knappar som menas. Jag tror att denna tutorial är gjord för 3d Studio Max, men det borde väl fungera på något liknande sätt i gmax också, eller har jag fel? Finns det någon som kan hjälpa mig på rätt väg igen? mvh .... Mats
__________________
![]() Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Hej
När jag gjorde min lilla saftblandare så stötte jag på samma problem. Keys är antagligen keyframes som bestämmer olika positioner i animeringen. För en linjär animering så räcker det tydligen att ange start och slutpunkter. För cirkulär så fick jag ange varje frame. Kommer inte exakt ihåg men har för mig att dessa sätts ut automatiskt i gmax bara man klicka på nummret i "animation-baren" för vilken frame det skall tillhöra. Bara klicka en frame och sedan flytta dummy'n. Kan inte starta gmax just nu men om inte mitt minne sviker så var det så jag gjorde. EDIT: Kolla Fan tutorial så ser du mer om keyframes: http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...mFanTutTRS.htm
__________________
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-04-29 klockan 23:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Tackar Patrik!
Provade just, och det fungerade bra. Jag ska finslipa det hela i morgon efter jobbet, men nu är det dags att sova. God natt .... Mats
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Hej igen!
Hoppas på lite mer hjälp. Jag har problem med både load.im och load.kin i Trainz. Jag provade med load-filerna från Uadh på min vagn och det fungerade. Detta borde betyda att config filen och .gs-filen är riktiga, men när jag provar med mina load-filer så dyker animationen inte upp och load.im ligger på spåret under vagnen redan från början. Det enda som fungerar är texture-replacement funktionen. Man ska väl vara glad för det lilla antar jag, men det skulle vara roligt om jag fick det att fungera. Så, som sagt, eftersom uadh-lasten fungerade men inte min så tyder det på att jag missat något i gmax eller i exporten till im/kin. Är det något speciellt man ska tänka på där? Höjden som load.im ligger på till exempel? Hur kommer det sig att den blir synlig som en del av vagnen tro? När jag slog ihop vagnen med animationen i gmax så fungerade animationen bra och låg på rätt ställe. Många frågor, precis som vanligt. ![]() mvh .... Mats
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Har du gjort detta:
Citat:
Till slut så markerar du sista framen och flyttar b.r.load01 till fullast position. Observera att det är bara dummyn man skall behöva flytta. Har ju aldrig gjort någon last själv så ingen aning egentligen ![]() EDIT: Förresten, prova att flytta upp b.r.main så de två dummy'sarna aldrig möts.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Hallå!
Ja, det känns som om det saknas vissa steg i den där guiden. Kanske man ska ha mer förkunskaper först. I alla fall så har jag satt b.r.load01 till -1000m i första rutan, därefter botten på vagnen och sista rutan vid full last. När jag sänker ner b.r.load01 så följer ju även Load01 med eftersom dom är länkade. Detta blir ju .kin-filen. När det däremot gäller .im-filen så vet jag inte ifall jag även där ska sänka Load01 till -1000m. Jag provade det, och då blev vagnen knappt synlig i prewiew-rutan i Surveyor. Det verkade som om vagnen och Load01 blev ett enda 1km stort objekt med vagnen överst och Load01 i botten. Nu har jag Load01 på 0 meter men då ligger den som sagt på spåret under vagnen direkt jag startar Surveyor, trots att vagnen är olastad. Jag ska prova ditt tips med att höja b.r.main. Tack så mycket för all hjälp. Förhoppningsvis så ska det gå bättre nu. mvh .... Mats EDIT: DOH! Jag är så Dum! ![]() Hittade felet nu. Jag exporterade Load.im UTAN Dummies. Trodde att dessa endast behövdes i animeringen. Nu fungerar det.
__________________
![]() Senast redigerad av MatsH den 2005-04-30 klockan 22:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|