![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Två frågor angående texturer och prestanda:
1: Jag brukar hålla inne snabbtangenten för rotation under tiden som man målar med en textur. På så vis roteras den konstant och man undviker rutmönster. MEN, då är frågan kan detta påverka prestandan negativt? Borde inte göra det eftersom kartan väl måste lagra dessa värden för varje ruta oavsett. 2: Har ibland läst inlägg där man påstår att om man målar över en textur med någon annan så finns fortfarande den gamla kvar under... Detta måste väl ändå vara fel? För mig verkar det mera logiskt att när en ruta målas över med en ny textur så tas datan för den gamla bort. Så efter att man helt målat över alla rutor med den nya texturen så borde alla referenser till den gamla försvinna ifrån kartan. Annars riskerar man ju att många texturer laddas i minnet i onödan... Någon som kan svaren på dessa? Vore bra ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
![]()
Provade nyss med att lägga ut en textur över en annan, för att sedan radera den övre texturens katalog.
Resultatet blev att bägge texturer var borta, det enda som syntes var en förskjutning av rutnätet som det brukar se ut på layouter med saknade "textur dependencies”.
__________________
![]() ![]() ![]() /Harry |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Hej Patrik!
På min gamla dator hade jag problem med roterade texturer. Om jag tog ett tomt baseboard och målade en standardtextur med den rotation som du beskriver så hackade tågen fram och det hela blev nästan ospelbart. Jag lyckades aldrig få klarhet i vad det berodde på, men det började efter det att jag bytte grafikkort till ett Radeon 9600Pro 128MB. Hade ett GeForce kort med sämre prestanda innan men då fungerade allting bra. Jag postade en fråga på Aurans forum, men på svaren jag fick så lät det som om ingen hört talas om det förut. Datorn i övrigt var inte så dålig (3,2GHz, 1024MB RAM) så jag tror knappast att det berodde på det. Med min nya dator och grafikkort(GeForce 6800 GT 256MB) så har jag inga problem med roterade texturer. Kanske inte mycket till svar på din fråga, men ändå. ![]() mvh .... Mats
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
STW-member
|
![]()
jag tror inte det gör någon skillnad om du texturroterar eftersom den ändå måste läsa en variabel för åt vilket håll texturen är vriden.
Om jag minns rätt så kan du ha 5 marktexturer "på varandra". Jag tror allt under försvinner om du heltäckningsmålar marken med en ny textur som verkligen täcker överallt. Det går ju enkelt att göra ett test om du först målar en eller två texturer på ett tomt baseboard, sparar, kolla i config (eller mha trainzobjectz) efter de två textur-kuidsen, in i trainz igen och måla över hela baseboardet med en ny textur och se om nån av de gamla texturerna fortfarande finns kvar i configen. /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Har var det minsann många bra svar!
Tack för det! Men MatsHs problem på ATI kortet verkar ju skumt? Jag har själv ett Radeon 9800 pro, hmm... Det jag märkt är att det hackar nåt grymt när man målar texturen med rotationsknappen nere i surveyor men det är kanske inte så konstigt. Tänkte ju börja på nytt efter TRS2006 och vore ju bra att ha lite mera kött på benen den här gången. Men slutsatsen av tråden blir väl ändå att jag trodde rätt tror jag ![]() Keifer: bra test, där har vi en med huvet på skaft! ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Jag sökte lite på Aurans forum och hittade denna tråd:
http://forums.auran.com/TRS2004/foru...rotate+texture Där nämner man något jag inte tänkt på, nämligen att när texturen roteras så tar det mera datorkraft att räkna ut hur de skall "smälta samman"! Så kanske man bör vara försiktig med rotering och inte göra som ovan utan istället rotare lite här o var? Detta är intressant: Citat:
Citat:
Intressant detta... Vore ju dumt att rotera för mycket om det leder till sämre prestanda. EDIT: Hittade även en bra tutorial om texturering och där rekommenderar man faktiskt rotering med knappen nertryckt? http://forums.auran.com/TRS2004/foru...rotate+texture
__________________
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-19 klockan 23:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
Har missat detta med rotation, vilken knapp är det man håller ner?
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|