Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-19, 10:28   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Question Texturer och prestanda

Två frågor angående texturer och prestanda:

1: Jag brukar hålla inne snabbtangenten för rotation under tiden som man målar med en textur. På så vis roteras den konstant och man undviker rutmönster.
MEN, då är frågan kan detta påverka prestandan negativt? Borde inte göra det eftersom kartan väl måste lagra dessa värden för varje ruta oavsett.

2: Har ibland läst inlägg där man påstår att om man målar över en textur med någon annan så finns fortfarande den gamla kvar under... Detta måste väl ändå vara fel?
För mig verkar det mera logiskt att när en ruta målas över med en ny textur så tas datan för den gamla bort. Så efter att man helt målat över alla rutor med den nya texturen så borde alla referenser till den gamla försvinna ifrån kartan. Annars riskerar man ju att många texturer laddas i minnet i onödan...

Någon som kan svaren på dessa? Vore bra
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-07-19, 11:50   #2
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Provade nyss med att lägga ut en textur över en annan, för att sedan radera den övre texturens katalog.
Resultatet blev att bägge texturer var borta, det enda som syntes var en förskjutning av rutnätet som det brukar se ut på layouter med saknade "textur dependencies”.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-19, 11:58   #3
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Patrik!
På min gamla dator hade jag problem med roterade texturer. Om jag tog ett tomt baseboard och målade en standardtextur med den rotation som du beskriver så hackade tågen fram och det hela blev nästan ospelbart.

Jag lyckades aldrig få klarhet i vad det berodde på, men det började efter det att jag bytte grafikkort till ett Radeon 9600Pro 128MB. Hade ett GeForce kort med sämre prestanda innan men då fungerade allting bra. Jag postade en fråga på Aurans forum, men på svaren jag fick så lät det som om ingen hört talas om det förut.

Datorn i övrigt var inte så dålig (3,2GHz, 1024MB RAM) så jag tror knappast att det berodde på det. Med min nya dator och grafikkort(GeForce 6800 GT 256MB) så har jag inga problem med roterade texturer.

Kanske inte mycket till svar på din fråga, men ändå.
mvh .... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-19, 15:56   #4
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

jag tror inte det gör någon skillnad om du texturroterar eftersom den ändå måste läsa en variabel för åt vilket håll texturen är vriden.

Om jag minns rätt så kan du ha 5 marktexturer "på varandra". Jag tror allt under försvinner om du heltäckningsmålar marken med en ny textur som verkligen täcker överallt. Det går ju enkelt att göra ett test om du först målar en eller två texturer på ett tomt baseboard, sparar, kolla i config (eller mha trainzobjectz) efter de två textur-kuidsen, in i trainz igen och måla över hela baseboardet med en ny textur och se om nån av de gamla texturerna fortfarande finns kvar i configen.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-19, 20:18   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Har var det minsann många bra svar!

Tack för det!

Men MatsHs problem på ATI kortet verkar ju skumt? Jag har själv ett Radeon 9800 pro, hmm... Det jag märkt är att det hackar nåt grymt när man målar texturen med rotationsknappen nere i surveyor men det är kanske inte så konstigt.

Tänkte ju börja på nytt efter TRS2006 och vore ju bra att ha lite mera kött på benen den här gången.

Men slutsatsen av tråden blir väl ändå att jag trodde rätt tror jag

Keifer: bra test, där har vi en med huvet på skaft!
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-19, 23:25   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Jag sökte lite på Aurans forum och hittade denna tråd:
http://forums.auran.com/TRS2004/foru...rotate+texture

Där nämner man något jag inte tänkt på, nämligen att när texturen roteras så tar det mera datorkraft att räkna ut hur de skall "smälta samman"!
Så kanske man bör vara försiktig med rotering och inte göra som ovan utan istället rotare lite här o var?

Detta är intressant:
Citat:
A rotated texture has to be calculated different from the original, so if you use the same texture next to each other but rotate one part of it the computer will then have to double its calculation hence slowing down. A texture is like a photo, if you rotate a photo then you will get blurring as your computer tries to redraw the photo at a differing angle and blend the colours together.
Även detta:
Citat:
Another thing to watch out for is the radius you set to do the painting. Too large a radius to some extent negates the effect of using rotation.

The number of layers of texture you see depends on your performance settings (on the Surveyor Menu). I set this to the maximum while texturing (ie 4 layers), but cut it back to 2 layers the rest of the time. I find the improvement in appearance at the highest setting is not worth the performance trade off on my midrange performance PC. The reason I set to max while texturing is that texturing applied at the minimum setting results in gaps when viewed at the highest setting.
När han pratar om antal lager, var finns den inställningen?

Intressant detta...
Vore ju dumt att rotera för mycket om det leder till sämre prestanda.

EDIT:
Hittade även en bra tutorial om texturering och där rekommenderar man faktiskt rotering med knappen nertryckt?
http://forums.auran.com/TRS2004/foru...rotate+texture
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-19 klockan 23:38.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-20, 06:34   #7
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
Standard

Har missat detta med rotation, vilken knapp är det man håller ner?
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009