![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 32
|
![]()
För er som vill åka billigt samt bryr er om miljön
Just nu är det jag och två killar till som är intresserade av att köpa varsin elbil. Bilen vi tänkte importera är en så kallad Flybo 6000zk och tillverkas i Kina. Fördelen med en sån här liten elbil är bl.a. -Låg milkostnad, drar el för ca 1kr/mil -Miljöbilspremie på 10 000kr -Gratis parkering m.m. i flera kommuner -Mycket miljövänlig pga. inga utsläpp -Billig, jämfört med t.ex. de norska elbilarna "Buddy" Att vi just valt denna elbil beror på flera saker. Den största anledningen är att vi redan vet att det är en bra bil. Ett företag i USA importerar dessa bilar och har sålt ett större antal. En annan av tillverkarens kunder är Tim, en kille i Irland. Han fick för några veckor sedan hem sin första leverans med 5 bilar. Än så länge är han mycket positiv och tycker att kvaliten verkar bra.Han håller för närvarande på att försöker få dem registrerade, eventuellt som fyrhjuling, varför vet jag inte. De har nog inte exakt samma regler som här i Sverige. Jag har ständig kontakt med Tim och han berättar hur det går med bilarna. Här är lite info om bilen: Dimension (L*W*H):2260*1800*1545mm Container capacity: 6 units per 40’container Ground clearance: 140mm Wheelbase: 1580mm Max speed: 65 km/h (can be restricted below 45 km/h for EEC certificate) Wheel type (front/rear):145-70R12 Brake distance:≤6m Net weight: 850kg (we are trying to slow down the weight to fit the request of EEC now) Seating capacity: 2 persons Turning radius: ≤4m Grade ability: 12° Power: 72V AC 5KW Electric system: 12V DC Battery: 12V 200Ah*6 lead-acid Charger: 72V 25A Controller: 72V Charging time: ≤10h Distance per charge: ≥130km Speed control: pedal control/automatic Drive type: rear wheel drive Steering system: rack-and-pinion steering gear Parking brake: hand/rear-wheel brake Battery type: lead-acid maintainless battery Weight of battery: 384kg Battery life: recharging for 500 times Priset för bilen är 3600 Euro, dvs ca 34000kr. Till det tillkommer frakten, som är på ca 5000 dollar för en 40fot container (5 bilar), dvs ca 30000kr, vilket blir 5000kr per bil. I sverige tillkommer tull och moms. Hur mycket tullavgiften är på vet jag ej, men låt säga 7 %. I så fall blir det totala priset för bilen ca 52000kr, minus 10000kr i miljöbilspremie, dvs ca 42000kr I priset ingår även blybatterier, elektrisk kupevärmare, radio/cd spelare, laddare, aluminiumfälgar samt sportstolar och sportratt. Det vi behöver göra innan vi köper bilarna är bland annat: -Kolla upp hur mycket tullavgiften är -Hur går registrering och besiktning till? Är det överhuvudtaget möjligt att registrera den som personbil? Vilka krav ställs? CE märkning på vissa delar? -Hur går importen till? Ska vi ta hjälp av en firma? Hur funkar det med containern? Vad gör man med containern när vi lastat ur bilarna? Ska var och en hämta sin bil i Göteborg eller ska vi ordna lastbil? Detta är de frågor som jag i nuläget kommer på. Vi får hjälpas åt att kolla upp detta. Om någon är seriöst intresserad av en elbil, så skriv här i tråden samt maila mig på fredrik.nestor1@TABORT.telia.com Här är några bilder på bilarna. http://i166.photobucket.com/albums/u...tor/Flybo5.jpg http://i166.photobucket.com/albums/u...tor/Flybo4.jpg http://i166.photobucket.com/albums/u...tor/Flybo3.jpg http://i166.photobucket.com/albums/u...tor/Flybo2.jpg http://i166.photobucket.com/albums/u...tor/Flybo1.jpg http://i166.photobucket.com/albums/u...000zknew11.jpg http://i166.photobucket.com/albums/u...6000zknew9.jpg http://i166.photobucket.com/albums/u...6000zknew2.jpg Har ni frågor så är det bara att skriva här eller maila. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
|
![]()
Kul! Ser ut att vara rätt lik en SMART.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare Ugglan_1
|
![]()
Bilen passar utmärkt för stadskörning och diverse små körningar. Men hur är det med säkerheten och sådant? Finns det någon möjlighet till en bränsledriven motor eller är det endast eldrift.
Om jag skulle skaffa en miljöbil skulle jag någ skaffa den omtalade Toyota Prius som är en el-hybrid, man kan köra ca 5 - 8 mil /dag på el beroende på körstil samt väder. Men annars verkar det vara ett bra köp, allt beror på vad man ska använda bilen till. LYCKA TILL MED KÖPET!
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Miljövänlig: visst Säker: nej livsfarlig: ja troligen Tyvärr, ingen bil i min smak, möjligen skulle jag kunna tänka mig en prius men troligen köper jag en etanol saab istället eller om det nu kommit någon annan saabmodell med miljöbränsle/framdrivning när det är dags att byta bil igen (om ca 10-15 år) Hälsar Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Exilskånsk lokförare
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Nässjö, Sweden
Inlägg: 449
|
![]() Citat:
__________________
//Alexander - läs min lblogg: http://blogg.alexfaldt.se |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
|
![]()
Intressant!
Jag undrar hur det går för batteriet, om den blir slut om några år, finns det att få tag på ny då? Vart skall göra av gamla batteri miljövänligt sätt? Säkerheten? Jag ryser. Det blir nog farligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare ssg
|
![]()
Hur går service till på denna bil? Den lär bli ganska dyr. Såpass dyr att det inte är värt köpet. Finns inga auktoriserade verkstäder i Sverige för denna bil vad jag vet.
Som många redan påpekat. Krocksäkerheten är lika med noll. Likaså bristen på all annan säkerhetsutrustning såsom ESP, ABS, Antispinn, krockkuddar etc. Rent allmännt är utrustningen påver. Indiska Tata Nano skulle möjligtvis vara ännu sämre. Toyota Prius är visserligen en relativt bra miljöbil men svindyr. Väntar spännt med att hybridmotorer bestående av Etanol/El motorer kommer eller möjligtvis Diesel/el motorer som faktiskt är på G hos flera tillverkare. Intressant är att last och busstilverkaren Scania har tillverkat etanol bussar i snart 15 år. De ligger väldigt långt fram inom utvecklingen miljömotorer fast för bussar. Numera äger Volkswagen Scania och jag antar att de tar tillvara denna kompetens för framtida personbilsutveckling. Rätt offtopic, sry.
__________________
http://puggen.deviantart.com/ |
![]() |
![]() |