![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Borås
Inlägg: 28
|
![]()
Hej! hade tänkt att måla om lite fordon till militärfordon, men vad använder man för prog? finns inte något prog med i trainz (09)? Finns det några färdiga millitärfordon? vet att det finns tågvagnar men dom gick int på 09.
Sen undrar jag lite om det finns vägkornen till vägarbeten och liknande. Undrar även varför tågspåren blir så kantiga? (dom jag har laddat ner från downloads). Ser så konstigt ut. Söker också efter ett vatten torn. Har kommit en bit på väg. och tycker ni är grymma ni som har tillverkat och lagt ner tid på så många saker att ladda ner! Här nedanför har ni en bild från en vy ur de jag har byggt. men det är bara en liten del. http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1262275873 Mvh Tony |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Jag tycker det är jätteroligt om fler börjar arbeta med att bygga och måla modeller, på det sättet får vi alla mycket mera att välja och vraka bland. Vad gäller svenska militärfordon så har jag bara sett de personbilar som Bengan har laddat upp idag och TGB11 och BV206 som du kan hitta om du gräver lite i forumet. Jag är inte riktigt säker på vad du menar med kantiga spår, men om det är att växlarna ser konstiga ut så beror det nog mycket på att de är alldeles för korta och tvära, annars misstänker jag att du får ta ett kort på närmare håll och beskriva problemet så kommer du säkert att kunna får mera hjälp här. Snyggt jobbat med landskapet, ett tipps på vägen är att världen inte är så platt som man tror och även små höjdskillnader gör mycket för trovärdigheten.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Borås
Inlägg: 28
|
![]() Citat:
Nu är bara problemet att jag inte hittar filen jag vill göra om. men det kanske inte går att göra om filer som följde med spelet? Vill göra om bl.a. fordonet HS men det är svårt att hitta. Ja, nu såg jag att det fanns militärfordon, hade inte kollat i download idag. visar sen när jag har målat färdigt hur jag menar med spåren. Förstår att det kan vara lite knepigt att förstå utan att själv se det. Bra tipps. har nog inte tänkt på det så mycket. Tack // Tony |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Om du har en version av trainz nyare än 2006 tror jag i alla fall, kan vara 2009. Så gör du så att du från startskärmen för Trainz väljer "Content" sedan ledar du fram det objekt du vill arbeta med. Högerklickar och väljer "Clone". Då får du ett lika dant objekt till med en ikon med skruvnycklar, högerklicka på den och välj "Edit in explorer" där kommer du att hitta de filer som utgör objektet. Ett tipps kan vara att ta upp config.txt i tillexempel wordpad och ändra raden "username" Som är det namn som synns i spelet så att man inte har två objekt med samma namn att blanda ihop.
När man är klar med sina ändringar så spar man filen i den mapp man fick fram med edit in explorer. Sedan högerklickar man på objektet i CMP och väljer "Commit". För hoppningsvis så skall nu verktygsikonen försvinna och inget rött utropstecken dyka upp. Nu bör objektet finnas att använda i spelet.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Borås
Inlägg: 28
|
![]() Citat:
Det blir en config.txt som du sa Sen blir det en hs.im fil och en hs.texture fil. Har även bytt username och antar att man även ska byta asset-filename men utan att få en tga fil. //Tony |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
config.txt är en configurationsfil, vanligt text som beskriver objektet.. hs.im är själva 3d modellen. hs.texture är texturen. I det här fallet är den inte en tga fil utan ett äldre obfuskerat format. För att få ut en TGA fil ur texture filen så hämtar du ned texture viewer härifrån http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm den sägs kunna göra den konverteringen. Sedan kan du ersätta .texture filen med tga filen och en textfil som heter hs.texture.txt som innehåller typ följande, evnetuellt några rader till om du behöver transparens: Primary=hs.tga Tile=st Om du vill ha transparens: Primary=hs.tga Alpha=hs.tga AlphaHint=masked Tile=st Då kommer Alpha lagret i bilden att användas som alpha i spelet. Hoppas att detta hjälper dig vidare.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |