![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Är det någon som vet?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Kan möjligen bli en kalkvagn m.b.h. Kan kanske bli en obromsad. och en öppen - vi får se?
När kalkbrotten lades ner blev dessa vagnar ofta Sveriges första "sopcontainar", tänk så det kan gå:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
Hej!
Jag kan inget om tågvagnar, så det ser ut som en Kul Hjuling ![]() Sitter det en hytt på varje vagn? Ser det inte lite konstigt ut i ett tågset med flera sådana vagnar i så fall? Kanske det blir några vanliga utan hytt också? Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Kur för bromsare. Har för mig att vagnen sattes sist i ett godsvagnståg. Lokföraren signalerade när det var dags att bromsa. Det var alltså tiden före de moderna bromssystemen.
Rätt? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Många av den typen av bromsade vagnar fanns både med och utan hytt där bromsaren stod på en plattform. Grustag, stenbrott, kalkbrott och liknande hade ofta lätt lutande spår dit ett lok då tröck upp vagnarna som bromsades fast med handbromsarna för att man senare försiktigt lossade bromsen på en eller fler vagnar, antigen redan fyllda eller för att sakta rulla ner mot fyllningstället
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ni har alldeles rätt, en kalkvagn tillhörig SGGJ, det kommer även obromsade utan hytt - både öppen och med luckor.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hej alla,
har efter mycket "lastbök" lyckats får kalkvagnarna att fungera och kommer att ladda upp betor av de tre varianterna snart. Vagnarna har animerad lastning och lossning och texturegroup, pietetsfullt skapad av Ekan. Vagnarnas standardlast är naturligtvis kalk men man man kan med lite ändringar i config få dom lasta t.ex. sopor. På vagnen med bromshytt är Åssbon bromsare efter att ha degraderats för att ha druckit pilsner i tjänsten under sin lokförarutbildning. I ett försök att trösta Åssbon har Beda monterat en blomsterlåda på bromshyttdörrn (den går att ta bort i config för de som är allergiska mot blommor). Dörren och dörfönstret är animerade men ej aktiverade (om man har sopor i lasten har man kanske ett visst behov av att öppna - eller stänga -fönster och dörrar?).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |